El procés de Mons (quan tanco els ulls)

Aquest cap de setmana s’acaba l’aventura al Mercat de les Flors de l’espectacle “Móns (quan tanco els ulls)” de la companyia Nats Nus i és un bon moment per resumir i valorar el procés d’aquesta co-producció.

Tot va començar al juny del 2012 quan la Cia Nats Nus i la direcció del Mercat de les Flors es van reunir per dibuixar com serien les línies de treball d’aquest nou espectacle de dansa. Coneixent la trajectòria pedagògica de Nats Nus, es va valorar clarament la idea de realitzar uns tallers pràctics a les escoles que servirien de font d’inspiració per a poder crear l’espectacle. Vàrem demanar la col·laboració del Consorci d’Educació ja que des del Mercat de les Flors volíem un assessorament específic per tal de presentar i estructurar una proposta adequada pedagògica i artística que pogués motivar i animar a les escoles. Al mateix temps el Consorci d’Educació ens va facilitar un reconeixement oficial de les hores de treball invertides per aquells mestres que participaven de l’experiència. Érem molt conscients que anàvem a demanar “un xec en blanc” a les escoles: algunes no coneixien el Mercat de les Flors, i molt menys qui era Nats Nus però vàrem entrar a l’aula amb l’aval del Consorci d’Educació.

Primerament organitzarem una reunió de presentació del projecte a cada centre educatiu; amb la Cia Nats Nus, La Caldera i el Mercat de les Flors/Graner; per conèixer l’espai de l’escola, el seu projecte i els/les mestres que finalment participarien amb el seu grup-classe. Volíem que la companyia, els alumnes i el mestres convisquessin junts compartint un mateix projecte que tindria un resultat fora de les portes de l’escola però que haurien construït junts per un mateix objectiu.

Quatre escoles han participat d’aquests tallers: Escola Sagrada Família i Escola Pau Casals-Gràcia, Escola Bàrkeno i Escola Lluís Vives. A part del Mercat de les Flors, es vincularen dos centres de creació, La Caldera i el Graner, per tal que les escoles també poguessin viure aquest procés de residència mentre la companyia de dansa ha estat creant i fent el muntatge final de l’espectacle.

Una dia a la setmana, durant els mesos d’octubre i desembre, la coreògrafa amb dos ballarins i/o ballarines de la companyia de dansa realitzaven el taller de dansa a una aula. El treball a l’aula tenia la següent estructura, una primera part on feien un treball d’introducció a la dansa o al moviment i després plantejaven idees sobre el món de Jimmy Liao, un il·lustrador taiwanès que ha estat la font principal d’inspiració de l’espectacle. Durant la setmana la responsable d’aquest grup-classe que podia ser la tutora, la mestra de música o la d’educació física treballava els conceptes que havien sorgit a la classe de dansa però dins d’altres disciplines, per exemple a: llengua, plàstica o filosofia. Això vol dir que durant el primer trimestre escolar aquestes escoles van alterar el seu programa de continguts per poder encabir el món de la dansa i el món de Jimmy Liao.

El passat 11 d’abril totes aquestes escoles varen acudir al Mercat de les flors per veure i valorar, com a experts, la forma final de l’espectacle. La trobada va ser per tots molt emotiva, cada escena era reconeguda pel públic i entenien a la perfecció el desenvolupament de l’obra. Tots aquests nens i nenes van veure i valorar un resultat fruit d’un procés que havien conviscut, semblava que tots formessin part de la companyia, sentien i reien al mateix temps que els ballarins, es posaven a la seva pròpia pell. Com a conclusió, varen sentir el què se sent quan balles i formes part d’un procés creatiu. Ni els nens, ni els mestres ni la cia de dansa podran oblidar mai aquesta experiència que ja forma part del seu bagatge i de la seva personalitat.

A mi només em resta dir gràcies a tots per fer-ho possible. I recordeu que aquest cap de setmana és l’últim per veure i compartir l’experiència de la Cia Nats Nus.