Graner

› Arxiu

Projecte Tàndem 2014-17

PAS A DOS ÉS EL NOM QUE ES VA DONAR AL PROJECTE TÀNDEM ENTRE L’ESCOLA BÀRKENO I EL MERCAT DE LES FLORS-GRANER

Li vam dir així agafant el terme dansístic “pas de deux” de referent, que vol dir fer un duet entre dos ballarins. Així, l’escola Bàrkeno i el Mercat de les Flors-Graner van fer un duet educatiu i que els va fer treballar conjuntament com a Escola Tàndem del 2014 al 2017.

TÀNDEM és un projecte en col·laboració entre la Fundació Catalunya – La Pedrera i Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. El Mercat de les Flors i el Graner fan tàndem amb l’Escola Bàrkeno, del barri de La Marina a la Zona Franca de Barcelona. Escoles Tàndem és un projecte educatiu innovador de la Fundació Catalunya La Pedrera en el qual centres educatius, a través del partenariat amb institucions de referència del país treballen conjuntament amb l’objectiu de fomentar l’èxit educatiu.

Aquest projecte es basa en l’especialització curricular d’aquests centres en una matèria singular (mЬsica, ciències, audiovisuals…). Amb una durada total de tres anys, el projecte Tàndem Escola Bàrkeno – Mercat de les Flors va crear un lloc ampli i sensible on el llenguatge de la dansa i les arts del moviment són vehicle alhora que matèria, i descoberta alhora que vivència.

www.escolestandem.cat

Amb temps, dedicació sistemàtica, rigor pedagògic i mitjançant l’eix transversal que ofereix el Projecte Tàndem basat en la dansa i en el moviment l’escola Bàrkeno es va proposar ser:

  • Una escola més oberta. On existeixi major fluïdesa en la relació social i cognitiva de l’alumnat.
  • Una escola més activa. On hi hagi espais, mobiliari i materials que facilitin un protagonisme més gran de l’alumnat.
  • Una escola més global. On tinguem encara més coneixement transversal dels eixos que ens fonamenten.
  • Una escola més harmònica. On puguem desenvolupar encara més una educació emocional que ens permeti viure de forma més saludable.

I per fer-ho, les línies de treball de “PAS A DOS” van ser:

Línies de treball curs 2014-15:

1. FORMACIÓ: Una formació pràctica de dansa exclusiva per a tot el claustre de mestres.

2. DANSA A L’AULA: Incorporació del treball de la dansa i el moviment en l’horari escolar.

3. ACCIONS DANSADES: Accions i activitats dansades conduïdes pels propis mestres dins les celebracions de l’escola.

Línies de treball curs 2015-16:

1- FORMACIÓ: La formació és intrínseca en totes i cadascuna de les accions i línies de treball. Temporalitat i continuïtat.

2- DANSA A L’AULA: Com una àrea d’aprenentatge. Incorporació del treball de la dansa i el moviment en l’horari escolar. No tan sols reservant un temps i un espai per al treball de la dansa sinó que s’incidirà més en el treball per competències que defineixen més concretament els Currículum d’Educació Infantil i Primària.

3 – CONSELL DE COREÒGRAFS: Es resumeix amb el treball específic per cicles a fi de compartir processos i eines de coreografia.

Línies de treball curs 2016-17:

1- REFLEXIÓ: Reflexionar per elaborar un mètode d’ensenyament propi que faciliti i possibiliti canvis en l’escola Bàrkeno.

2- PROJECTE: Dissenyar un projecte que contempli la dansa com un procés més d’aprenentatge, com pot conviure i arrelar-se a l’escola. El treball de les emocions amb el cos i la dansa.

EN RESiDÈNCiA 2012-17

“Creadors EN RESIDÈNCiA als instituts de Barcelona” és un programa de l’Institut de Cultura de Barcelona i del Consorci d’Educació de Barcelona, ideat en cooperació amb  l’associació A Bao A Qu.  EN RESIDÈNCIA introdueix la creació contemporània als centres públics d’educació secundària de la ciutat, a través del contacte directe i continuat d’un creador/a amb els estudiants.

L’objectiu d’ EN RESIDÈNCIA  és convidar un creador per elaborar i compartir una obra, desenvolupada en col·laboració d’estudiants de secundària i amb signatura del propi artista, és a dir amb un compromís professional. El creador ha de transmetre tot el què comporta realitzar una obra artística, ha d’incloure els joves i fer-los partíceps de tot el procés. Una bona manera de començar a provocar un diàleg artístic és a través de les seves obres per a generar-ne d’altres. Perquè això es porti a terme l’institut s’ha d’involucrar. Per una banda, cal entendre que es tracta d’un treball transversal on hi col·laboren diferents assignatures, i per una altra cal escollir un professor tutor que conduirà i animarà al grup classe. El creador anirà a l’institut dues hores a la setmana i el treball transversal serà una mescla de les aportacions de l’artista, les dels joves i la dels professors. La idea és generar una contaminació artística entre ells.

PROJECTE EN RESiDÈNCiA, Graner-Mercat de les Flors com a mediador:

Curs 2017/18:

IES Montjuïc amb Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol. Consulta el bloc de seguiment aquí 

IES Moisès Broggi amb Big Bouncers. Consulta el bloc de seguiment aquí 

Curs 2016/17: 

IES Josep Comas i Solà amb Toni Mira. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 2015/16:

IES Montjuïc amb Societat Doctor Alonso. Consulta el bloc de seguiment aquí 

Curs 2014/15:

IES Menéndez i Pelayo amb Aimar Pérez Galí. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 2013/14:

IES Milà i Fontanals amb Loscorderos.sc. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 2012/13:

IES Joan Coromines amb Àngels Margarit. Consulta el bloc de seguiment aquí

Trobada EN RESiDÈNCiA en el marc del Festival SÂLMON< 18

Primera trobada d’instituts que participen en el programa EN RESiDÈNCiA en un mateix curs en el marc del Festival SÂLMON< 18.

“Des de fa 6 anys el Graner forma part d’aquest programa i aquest any és la primera vegada que comissariem i coordinem dos EN RESiDÈNCiA: a l’IES Moisès Broggi i a l’IES Montjuïc (al nostre barri). Així mateix, quan mirem els creadors que participen en aquesta 9a edició d’EN RESiDÈNCia veiem molts artistes que han estat o es relacionen amb la programació d’un festival com el Sâlmon<. Aquest és el motor d’aquesta trobada i alhora n’és el repte ja que no ens plantegem la trobada com una mostra o una exposició del que actualment treballen cadascun d’ells, ja sigui amb les Big Bouncers, el Jorge Dutor i el Guillem Mont de Palol o l’Anna Pantinat, sinó que es tracta d’una jornada de tot el dia on els alumnes seran els protagonistes i s’explicaran en primera persona, compartiran processos artístics i es relacionaran amb una altra realitat que no és la del dia a dia del seu institut. Així mateix, es sumen a la jornada Nymanyam, espai i projecte artístic que vincula diferents formes d’art amb el menjar com a element vehicular per crear situacions compartides.”

Instituts implicats: IES Montjuïc, IES Moisès Broggi, IES Josep Comas i Solà.

Equips mediadors: Graner i L’Afluent.

Creadors participants: Big Bouncers, Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol i Anna Pantinat.

 

A continuació trobaràs un vídeo on pots descobrir el procés de creació de la cia. Societat Doctor Alonso amb l’alumnat de l’IES Montjuïc i les reflexions dels artistes, alumnat i professorat sobre el projecte.

Trobaràs més vídeos de la participació del Ganer al programa EN RESiDÈNCiA AQUÍ