Graner

› Arxiu

Library Z-Library

Caixa d'Eines curs 21-22

Com a centre de dansa i arts vives, fomentem una educació que posa el cos i l’acció en el centre de l’experiència: practicar des del cos altres maneres de transmetre coneixement. Però sobretot ens proposem teixir col·laboracions de llarga durada, flexibles i basades en la confiança mútua, per generar comunitat educativa en un sentit ampli: amb el professorat, l’alumnat, les famílies i el barri. Una educació sobre pràctiques vives, oberta al risc, imprevisible, que aposta per la recerca, mutant i en construcció.

Els projectes educatius de Graner s’emmarquen dins de Caixa d’Eines, un programa de l’ICUB, el Consorci d’Educació de Barcelona i Pla de Barris, present a 49 centres educatius de la ciutat.

Amb Magdalena Garzon

“Soc llicenciada en Ciències Ambientals i en Coreografia. La meva pràctica i interès personal se centra en l’entrenament del Body Weather i en les pràctiques corporals somàtiques. M’interessa el treball del cos i l’expressió en diversos contextos i grups socials, plantejant una actuació des de projectes de l’àmbit socioeducatiu.  El 2017 vaig ser becada per  l’OAEA de l’Institut del Teatre per a desenvolupar una pedagogia de la dansa per persones amb diversitat visual vinculada a la creació i a l’audiodescripció en dansa. Des del 2020 col·laboro regularment amb l’equip de treball d’accessibilitat a les exposicions en el CCCB.”

Amb les escoles:

  • Escola El Polvorí
  • Escola Enric Granados
  • Escola SEAT
  • Escola Pau Vila
  • Institut Montjuïc
  • Institut Domènech i Montaner

GALERIA DE FOTOS CAIXA D’EINES 21-22

 

 

 


PRIMÀRIA

  • ‘En un sí desconegut’ amb Nora Baylach

Un espai de joc, de possibilitat, de trencar els esquemes dins de l’aula, de cridar, de preguntar, d’esdevenir, també d’escoltar i respectar. El sí és conèixer-nos, individualment i col·lectivament, abraçar la incertesa amb tot el que suposa.

Curs i escoles 0n es va dur a terme “En un sí desconegut”: 1r i 2n de primària – Escola Enric Granados

  • ‘El teu cos el teu mestre (un intent de teixir escoles somàtiques)’ amb Claudia Solwat

Un treball per conèixer millor el propi cos,  entenent l’escola com un  laboratori on provar i descobrir diferents pràctiques sensorials i motores, per tal d’integrar el coneixement anatòmic. Crear nous hàbits dins l’aula per estar més connectades al cos  i observar si aquest coneixement i pràctiques  generen canvis de conducta, d’atenció  i de relació.

Curs i escoles on es va dur a terme “El teu cos el teu mestre”: 1r i 2n de primària – Escola Pau Vila

  • ‘Dansa i estats de l’atenció’ amb Silvia Sant Funk

Investigació que parteix de la següent premissa: L’estat de la nostra atenció determina la qualitat de la nostra experiència. Sabem que l’era digital està transformant el fenomen de l’atenció i ho fa de manera dràstica en els infants. Sabem que la dansa és un llenguatge artístic integrador en el que pensament, emoció i acció es modelen a través del nostre cos en moviment.

Curs i escoles 0n es va dur a terme “‘Dansa i estats de l’atenció”: 3r i 4t de primària – Escola El Polvorí

  • ¡AY! ¡YA! amb Macarena Recuerda

¡AY! ¡YA! és una il·lusió que ens porta a percebre la realitat de diferents formes suggerides per la imaginació o causades per l’engany del sentit de la vista. A partir d’aquesta peça performativa i els seus eixos de treball, Macarena Recuerda va realitzar un taller complementari a la presentació de la performance amb diferents exercicis d’escolta, atenció, plàstics i de moviment.

Curs i escoles 0n es va dur a terme “¡AY! ¡YA!”: 6è de primària – Escola SEAT

SECUNDÀRIA

  • Sonarlo todo’ amb Oscar Bueno

Sonarlo todo és acostar-nos a tot des del so. Fer sonar tot allò que ens diem, tot allò que veiem, tot allò que ens comptem amb els cossos. Fer-se sonar les unes a les altres. Reescriure’ns a través del so. Inventar llenguatges.

Curs i escoles 0n es va dur a terme “Sonarlo todo”: 2n d’ESO – IES Montjuïc

  • ‘Transitioteen’ amb Sara Manubens i Lyn Diniz

Aquest projecte vol a acostar els estudis i polítiques transfeministes als instituts de segon cicle. Proposem un projecte de recerca amb el grup-classe per analitzar l’institut en clau de gènere. ¿Què li passa a un cos transgènere quan entra a l’Institut? A partir d’aquesta pregunta articulem una sèrie de sessions artístiques on analitzem els espais, protocols, performativitats i coreografies del Centre Educatiu des d’una perspectiva de gènere.

Curs i escoles 0n es va dur a terme “Transitioteen”: 2n d’ESO – IES Domènech i Montaner

EN RESiDÈNCiA 2012-22

“Creadors EN RESIDÈNCiA als instituts de Barcelona” és un programa de l’Institut de Cultura de Barcelona i del Consorci d’Educació de Barcelona, ideat en cooperació amb  l’associació A Bao A Qu.  EN RESIDÈNCIA introdueix la creació contemporània als centres públics d’educació secundària de la ciutat, a través del contacte directe i continuat d’un creador/a amb els estudiants.

L’objectiu d’ EN RESIDÈNCIA  és convidar un creador per elaborar i compartir una obra, desenvolupada en col·laboració d’estudiants de secundària i amb signatura del propi artista, és a dir amb un compromís professional. El creador ha de transmetre tot el què comporta realitzar una obra artística, ha d’incloure els joves i fer-los partíceps de tot el procés. Una bona manera de començar a provocar un diàleg artístic és a través de les seves obres per a generar-ne d’altres. Perquè això es porti a terme l’institut s’ha d’involucrar. Per una banda, cal entendre que es tracta d’un treball transversal on hi col·laboren diferents assignatures, i per una altra cal escollir un professor tutor que conduirà i animarà al grup classe. El creador anirà a l’institut dues hores a la setmana i el treball transversal serà una mescla de les aportacions de l’artista, les dels joves i la dels professors. La idea és generar una contaminació artística entre ells.

PROJECTE EN RESiDÈNCiA, Graner-Mercat de les Flors com a mediador:

Curs 21/22

IES Turó de Roquetes amb Sonia Gómez. Consulta el bloc de seguiment aquí

IES Maria Espinalt. Consulta el bloc de seguiment aquí 

Curs 20/21

IES Montjuïc amb Silvia Sant Funk. Consulta el bloc de seguiment aquí

IES Salvador Espriu amb David Climent. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 19/20

IES Escola Antaviana amb Sebastián García Ferro. Consulta el bloc de seguiment aquí

IES Bernat Metge amb João Lima. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 18/19:

IES Barri Besòs amb Andrés Waksman. Consulta el bloc de seguiment aquí

IES Comas i Solà amb Constanza Brncic. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 2017/18:

IES Montjuïc amb Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol. Consulta el bloc de seguiment aquí 

IES Moisès Broggi amb Big Bouncers. Consulta el bloc de seguiment aquí 

Curs 2016/17: 

IES Josep Comas i Solà amb Toni Mira. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 2015/16:

IES Montjuïc amb Societat Doctor Alonso. Consulta el bloc de seguiment aquí 

Curs 2014/15:

IES Menéndez i Pelayo amb Aimar Pérez Galí. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 2013/14:

IES Milà i Fontanals amb Loscorderos.sc. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 2012/13:

IES Joan Coromines amb Àngels Margarit. Consulta el bloc de seguiment aquí

CONSULTA TOTS ELS VÍDEOS D’ENRESiDÈNCiA AQUÍ

Trobada EN RESiDÈNCiA en el marc del Festival SÂLMON< 18

Primera trobada d’instituts que participen en el programa EN RESiDÈNCiA en un mateix curs en el marc del Festival SÂLMON< 18.

“Des de fa 6 anys el Graner forma part d’aquest programa i aquest any és la primera vegada que comissariem i coordinem dos EN RESiDÈNCiA: a l’IES Moisès Broggi i a l’IES Montjuïc (al nostre barri). Així mateix, quan mirem els creadors que participen en aquesta 9a edició d’EN RESiDÈNCia veiem molts artistes que han estat o es relacionen amb la programació d’un festival com el Sâlmon<. Aquest és el motor d’aquesta trobada i alhora n’és el repte ja que no ens plantegem la trobada com una mostra o una exposició del que actualment treballen cadascun d’ells, ja sigui amb les Big Bouncers, el Jorge Dutor i el Guillem Mont de Palol o l’Anna Pantinat, sinó que es tracta d’una jornada de tot el dia on els alumnes seran els protagonistes i s’explicaran en primera persona, compartiran processos artístics i es relacionaran amb una altra realitat que no és la del dia a dia del seu institut. Així mateix, es sumen a la jornada Nymanyam, espai i projecte artístic que vincula diferents formes d’art amb el menjar com a element vehicular per crear situacions compartides.”

Instituts implicats: IES Montjuïc, IES Moisès Broggi, IES Josep Comas i Solà.

Equips mediadors: Graner i L’Afluent.

Creadors participants: Big Bouncers, Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol i Anna Pantinat.

Trobada EN RESiDÈNCiA en el marc del Festival SÂLMON< 19

Trobada en el marc dels processos de contaminació que EN RESiDÈNCiA va realitzar durant els mesos de gener i febrer de 2019, on els protagonistes del projecte van posar en comú l’estat dels processos de creació. El motor d’aquesta trobada va ser generar contaminacions artístiques, posant als alumnes com a protagonistes de la jornada. Prenent com a punt de partida la idea que l’experiència artística ha de passar per un procés de reflexió col·lectiva, els joves van explicar-se en primera persona les diferents maneres de treballar a l’aula, compartint processos artístics per relacionar-se amb una altra realitat que no és la del dia a dia del seu institut.

Aquesta trobada es va enmarcar en la desena edició d’EN RESiDÈNCiA i es va vincular a la programació del Festival SÂLMON< 19

Instituts implicats: Institut Barri Besós, Institut Josep Comas i Solà, Institut Pau Claris, Institut Príncep de Girona.

Professorat implicat: Jordi Sànchez i Laura Domingo; María Ángeles Rivero; Xavier Calvo; Joan Fontdeglòria i Óscar Sorribes.

Equips mediadors: Mercat de les Flors i Graner, Antic Teatre i Experimentem amb l’Art.

Creadors participants: Andrés Waksman; Constanza Brnčić; Txalo Toloza i Laida Azkona, i Fito Conesa.

Alumnat participant: Alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Barri Besós, alumnes de 3er i 4t d’ESO de l’IES Josep Comas i Solà, alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Pau Claris i alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Príncep de Girona.

A continuació trobaràs un vídeo on pots descobrir el procés de creació de la cia. Societat Doctor Alonso amb l’alumnat de l’IES Montjuïc i les reflexions dels artistes, alumnat i professorat sobre el projecte.

Trobaràs més vídeos de la participació del Ganer al programa EN RESiDÈNCiA AQUÍ

Caixa d'Eines curs 20-21

Els projectes educatius de Graner s’emmarquen dins de Caixa d’Eines, un programa de l’ICUB, el Consorci d’Educació de Barcelona i Pla de Barris, present a 56 centres de la ciutat. Per segon any consecutiu, Caixa d’Eines al Graner compta amb la mediació d’Arte Factum i porta per títol ‘Zones de contacte’.

Com a centre de dansa i arts vives, fomentem una educació que posa el cos i l’acció en el centre de l’experiència: practicar des del cos altres maneres de transmetre coneixement. Però sobretot ens proposem teixir col·laboracions de llarga durada, flexibles i basades en la confiança mútua, per generar comunitat educativa en un sentit ampli: amb el professorat, l’alumnat, les famílies i el barri. Una educació sobre pràctiques vives, oberta al risc, imprevisible, que aposta per la recerca, mutant i en construcció.

Des d’aquí ens preguntem: Quin tipus de pedagogies podem activar a les aules i transferir als centres de creació? Quin paper juguen els sabers corporals en els processos d’aprenentatge col·lectiu de la pràctica cultural i educativa al barri de La Marina? Tota qüestió que té a veure amb el cos (i per tant amb l’experiència) té la dificultat de traduir-se en paraules, i per això d’entrada els “sabers corporals” es perceben com un concepte complex i abstracte. Què entenem per “sabers corporals” i com compartir aquesta qüestió amb tots/es les implicades en el projecte educatiu? Quines veus parlen i quines no parlen dins l’aula? Quins cossos es fan més presents i què passa amb allò que no es diu? Quina relació estableixen els cossos que actuen amb aquells que observen les seves accions? Quines noves preguntes es mobilitzen en els docents i artistes quan abordem aquestes qüestions de manera col·lectiva i compartida? i quines tensions travessa plantejar-los com una investigació dins l’aula i dins els programes educatius de les institucions culturals?

D’aquestes qüestions fonamentals, se’n deriven alguns objectius del projecte educatiu: Observar com un espai d’aprenentatge afectiu, íntim, crític i implicat pot improvisar, crear, afectar-se i interpel·lar l’acció pedagògica. Trencar amb la lògica dels inicis i els finals, genera temps per dispersar-se i sortir de les lògiques de la productivitat. Visibilitzar els sabers ocults, dispersos o invisibles que qüestionen les lògiques dominants, desallotjant els sabers donats i les posicions apreses per fer exercicis col·lectius d’imaginació que ens permetin qüestionar les configuracions culturals heretades i desenvolupar formes de relació alternatives. Que el projecte educatiu i cultural desbordi l’aula i sigui un detonador de canvis, accions i projectes comuns, afectant a la resta de la comunitat educativa i del barri. Generar eines o recursos transferibles a altres comunitats d’estudi del projecte global del Graner.


Amb artefactum

 artefactum és un tàndem artístic format per Esther Blázquez i David Pérez que transita entre les arts en viu, l’educació i el pensament crític. Les seves propostes exploren la capacitat de les arts per desenvolupar artificis, dispositius i situacions que interroguen el present -cultural, social, educatiu-, obrint àmbits d’invenció i propiciant processos d’aprenentatges múltiples, situats i transversals.

www.artefactum.info


Eixos de la mediació:

  •  Transversalitat: Entenem la comunitat educativa en un sentit ampli, incloent-hi a alumnes, mestres, artistes i famílies a través de processos participatius i diàlegs oberts.
  • Col·laboració: Proposem dinàmiques de col·laboració orientades a crear comunitats d’aprenentatges basades en relacions horitzontals i de reconeixement mutu.
  • Proximitat: Ens interessa teixir vincles de proximitat, i col·laboracions a llarg termini amb els centres educatius del barri de la Marina.
  • Transdisciplinarietat: Entenem les arts vives com un marc cultural que explora les potencialitats de la vivencialitat en l’aprenentatge en un sentit ampli, i on dialoguen disciplines i llenguatges artístics molt diversos, liminals i no convencionals.
  • Corporalitat: Apostem per una pedagogia que reivindica el cos i l’experiència al centre dels processos de formació o aprenentatge.
  • Apoderament: Ens interessa propiciar processos d’apoderament i situacions d’agència compartida on les protagonistes de l’escena educativa i artística cooperen dins d’una ecologia basada en la re-apropiació, el reciclatge i la iteració de les pràctiques estètiques i pedagògiques.

Amb les escoles:

  • Escola El Polvorí
  • Escola Enric Granados
  • EBM El Cotxet
  • EBM Niu d’infants
  • EBM Collserola
  • Espai familiar La casa dels colors
  • Escola SEAT
  • Escola Bàrkeno
  • Escola Ramon Casas
  • Institut Montjuïc
  • Institut Domènech i Montaner

Amb les artistes i les seves investigacions:

  • “El cuerpo como acontecimiento que se muestra” amb Bea Fernández (Bressol): Ens centrarem en el desig de percebre que té l’infant de manera innata, des de la dispersió i duent a terme accions a partir de decisions cambiants i de la seva pròpia atenció multifocal. Gaudirem de tota la dimensió afectiva que ens ofereix l’esdeveniment.
  • “House of the Seas” amb Xavi Manubens (Primària): Pensarem juntes a través de la dansa i la performance quin és el cos que volem construir i com podem fer-ho en comunitat. Partirem del concepte “house” de la cultura Drag i practicarem juntes totes les fisicalitats possibles i imaginables de la nostra pròpia imatge.
  • “C.I.R.C.A. (Comunitat Interactiva Rara Corporal i Activadora” amb Alba Rihe (Secundària): un dispositiu pedagògic pensat a través de la gamificació i dels interessos dels jugadors, que explora la relació de pensament crític envers a la societat posant el cos al centre i activant el pensament corporal i situat.
  • “Reír y llorar” amb Mariona Naudin (Secundària): Un viatge cap endins i cap enfora en el qual jo us guiaré a través d’eines que tenen a veure amb el cos, amb l’escena i amb la pràctica de la creació col.lectiva.

Caixa d'Eines curs 19-20

Caixa d’Eines és el programa educatiu de Graner en el marc de del Pla de Barris de La Marina. Amb Caixa d’eines ens proposem teixir col·laboracions de llarga durada, flexibles i sense jerar­quies, per generar comunitat educativa en un sentit ampli: amb el professorat, els alumnes , les famílies, el barri i els creadors/es vinculats a Graner.

Treballem per promoure i afavorir noves formes de relació, expressió, comunicació i aprenentatge en les diferents etapes educatives, aportant continguts formatius específics i sempre des de la mirada del llenguatge del cos, el moviment i la dansa. Proposem una educació sobre pràctiques vives, oberta, imprevisible i en construcció. Amb espais i temps per decidir on posem l’atenció. Des de l’acompanyament i la confiança mútua, compartint reptes, inquietuds i complicitats.

El programa Caixa d’Eines 2019-20 va comptar amb la mediació d’Arte Factum i va portar per títol ‘Zones de contacte’:

ZONES DE CONTACTE, mediació a càrrec d’Arte Factum

Ens agradaria reprendre la imatge de les string games* de de Vera Frenkel per a plantejar la mediació com un espai on entreteixir col·lectivament els llenguatges de l’art i l’educació. Entre el joc, l’escolta i la provocació aquesta imatge ens proposa una coreografia inesperada de moviments, posicions, maniobres i visions que es tiben, s’entrecreuen i com­ponen en un exercici compartit. Amb aquesta metàfora coreogràfica ens agradaria convidar-vos a entrar en una zona de contacte i ressonància on les pràctiques artístiques i pedagògiques es fonguin per a crear un altre lloc que tot just intuïm.

Partint de la simetria entre el fet escènic i el fet educatiu, la nostra línia de treball proposa un diàleg permanent entre el cos, la presència, el pensament i els límits, propiciant zones de contacte que provoquen aprenentatges transver­sals i espais per assajar noves formes de fer a l’aula. Prenent com a eix l’observació, l’escolta i l’atenció proposem un treball sobre la mirada que mobilitza els llocs, les posicions i els rols entre qui observa i qui actua, qui ensenya i qui aprèn, qui es mou i qui reposa, qui sap i qui no sap, qui pren la paraula i qui fa un silenci perquè puguem escoltar els seus accents.

*Les string games deriven de les string figures o cat’s cradle: un dels jocs més antics de la història, que consisteix en la composició de figures de corda passant un bri de fil entre les mans de dos o més jugadors/es.

Biografia Arte Factum

Arte Factum és un col·lectiu format per Esther Blázquez i David Pérez que transita entre les arts en viu, l’educació i el pensament crític. Les seves propostes exploren la capacitat de les arts per desenvolupar artificis, dispositius i situacions que interroguen el present -cultural, social, educatiu-, obrint àmbits d’invenció i propiciant processos d’aprenentatges múltiples, situats i transversals.

ACCIONS CURS 2019-20:

EXPERIÈNCIES A L’AULA:

BRESSOL – INFANTIL 0-6

  • Preparem el taller amb cada equip docent amb el col·lectiu Big Bouncers: compartirem estratègies per estimular l’expressió lliure dels infants a través del moviment, el ritme, el joc amb materials i la descoberta de l’espai.
  • Taller a l’aula ‘Desplegant la jungla’ amb el col·lectiu Big Bouncers: experència artística a l’aula on oferirem als infants una proposta de moviment rica que defuig els cànons de la dansa convencional, ampliant la percepció que tenen sobre el  propi cos.
  • Taller familiar ‘Junts a la jungla’ amb el col·lectiu Big Bouncers: convidem a les famílies a compartir un espai-temps de qualitat fora de les rutines diàries, a moure’ns juntes tot descobrint el llenguatge del cos de l’adult i de l’infant.

 PRIMÀRIA 6-12

  • Taller a l’aula amb el col·lectiu Iniciativa Sexual Femenina: Què passa amb les emocions dins l’aula? En aquest taller parlarem de fer-se un lloc segur per a l’estat físic violent, per cantar la ràbia, cantar la vergonya, cantar la por, cantar-ho tot.
  • Sessions amb el claustre amb el col·lectiu Arte Factum: prenent la partitura com un sistema d’escriptura transversal a totes les arts, practicarem exercicis de traducció corporal com a eines per treball dins l’aula.
  • Espectacle escolar ‘Caixa per guardar el buit’, de Fernanda Fragateiro i Aldara Bizzaro (Mercat Flors)activada pels cossos de dos ballarins, aquesta caixa s’obre, es plega, s’expandeix, i ens descobreix que el nostre cos també és un lloc per explorar.

SECUNDÀRIA 12-16

  • Espai d’experimentació ‘What is happening?’ amb el col·lectiu Arte Factum: crearem situacions d’aprenentatge a partir de la quotidianitat i els seus accidents, treballant amb allò inesperat, amb l’esdeveniment i des d’un pensar col·lectivament.
  • Taller a l’aula ‘Lenguas libres’ amb Alba Rihe i Laila Tafur: hackejarem el llenguatge colant-nos en els textos, encarnant les paraules, mastegant-les dislocant el seu significat o celebrant la seva sonoritat.
  • Sessions amb el claustre amb el col·lectiu Arte Factum: prenent la partitura com un sistema d’escriptura transversal a totes les arts, practicarem exercicis de traducció corporal com a eines per treball dins l’aula.

FORMACIÓ PROFESSORAT

Trobades amb els equips docents i els artistes:

  • Presentació programa educatius el 21 d’octubre de 17:30 a 19:30h.
  • Sessió d’eines metodològiques i pràctica corporal el 28 de març de 10:30 a 13:30h
  • Tancament del programa el 8 de juny de 17:30 a 19:30h

Caixa d'Eines curs 18-19

Amb Caixa d’eines ens hem proposat teixir col·laboracions de llarga durada, flexibles i sense jerarquies, per generar comunitat educativa en un sentit ampli: amb el professorat, els alumnes , les famílies, el barri. Des de l’acompanyament i la confiança mútua, compartint reptes, inquietuds i complicitats. Una educació sobre pràctiques vives, oberta, imprevisible i en construcció. Amb espais i temps per decidir on posem l’atenció, la concentració.

COS I COMUNICACIÓ 0-3 (BRESSOL)

Durant els primers anys de vida el cos es mou de forma instintiva, lliure de prejudicis, tot i estar a punt de carregar-se d’(im)posicions. En la construcció del vincle afectiu entre el petit i l’adult, les interaccions entre els dos són fonamentals. Per això ens marquem com a objectius experimentar en família i treballar amb les escoles bressol en projectes de llarga durada. Observant els grups d’infants, com és el seu joc, per veure què podem oferir des del llenguatge del cos i el moviment.

Les escoles bressol i espais familiars que hi van participar són:

  • Les Escoles Bressol Municipals Niu d’Infants, El Cotxet i Collserola
  • L’Espai Familiar La Casa dels Colors

Accions:

  • Formació de l’equip docent en l’entorn el llenguatge del cos i el moviment amb Gemma Palet, psicopedagoga, dansaterapeuta, graduada en dansa per a mestres i postgraduada en expressió, comunicació i llenguatges a la pràctica educativa.
  • Experiència artística amb els infants a l’aula amb el col·lectiu Big Bouncers.
  • Taller intergeneracional de joc i moviment per descobrir, investigar i gaudir de noves for- mes de relació i comunicació, amb el col·lectiu Big Bouncers.

 

AULA PERFORMATIVA a l’Institut Montjuïc (SECUNDÀRIA 12-16)

Performatiu/performativa, adjectiu.

Dit del verb o de l’enunciat que duu a terme l’acció que descriu.

Aula performativa a l’Institut Montjuïc va néixer amb la idea d’incorporar les arts en viu a l’experiència pedagògiga i l’acció a l’aula, apostant per una metodologia que explora els límits del comportament del que es pot fer i del que no es pot fer dins d’un institut de secundària.

Aula performativa va començar doncs, amb un interrogant: Podem construir coneixement de manera activa i col·lectiva, des d’una consciència del cos que superi la normativitat de l’aula?

L’any 1962 es va publicar pòstumament l’obra How to Do Things with Words (Com fer coses amb paraules) del filòsof britànic John L. Austin. Aquest treball culminava la seva teoria sobre els actes de parla, en la qual Austin diferenciava dos tipus d’enunciats: els constatatius, que utilitzem per descriure determinades coses i per tant són merament descriptius, i els performatius, mitjançant els quals es realitza un acte, es duu a terme l’acció que descriu.

Performar l’aula vol dir construir-la com nosaltres volem. Tu, jo i els altres, tots (nosaltres). Però el “nosaltres” sempre apunta a una tensió i és el resultat d’una pràctica, d’un procés en el temps. En un moment on sembla que tot allò “diferent” ens espanta, volem sumar des de les diferències, des de la incertesa, des del no saber.

En aquest sentit, Aula performativa va ser un repte: professor(e)s, artistes, mediador(e)s i alumnes van construir junt(e)s una relació, van aprendre plegats i plegades. Perquè ‘performatiu’ és justament això: allò que pel sol fet de ser anunciat ja és. Pel simple fet de creure-nos-ho, així acaba passant, per això en diem [a u l a P E R F O R M A T I V A], perquè ho volem fer realitat.


Primer trimestre curs 18-19 amb Bárbara Van Hoestenberghe

“La Bárbara sovint arribava a l’aula carregada d’objectes, molts d’aquests no sabiem dir d’entrada per a què servien o per a què els voliem dins de l’aula. Però era durant les sessions quan ens sorprenia ensenyant-nos, per exemple, que amb un tub (segurament aconseguit dins d’alguna obra d’un edifici) podem obtenir un so molt relaxant si el fem girar a un ritme continu, o bé quan descobriem que calculant les pulsacions del nostre cor amb un cronòmetre podem trobar els beat per minute d’una cançó. Aquest ha estat el plat fort de l’Aula Performativa del primer trimestre a l’IES Montjuic: hem après a descobrir i apreciar qualsevol so que ens envolta. Per a la Bárbara tot era absolutament útil per a crear ritmes i melodies que posteriorment utilitzariem per a moure el nostre cos. I poc a poc, després de moments d’incertesa però també molts moments de diversió, hem anat descobrint aquest món fascinant dels sons, descobrint-ne de nous però també aprenent-ne a escoltar molts que sovint ens passen desapercebuts.

L’Imma, professora de l’institut i també músic, ens ha acompanyat durant tot el procés, a vegades amb el so del piano, d’altres amb frases fetes pronunciades amb ritmes diferents, o ensenyant-nos com treballar la propia veu. Nosaltres també aportavem sorpreses al procés, proposavem ritmes o cançons que ens agraden, idees, inquietuds, afegint així més material per explorar i construir junt(e)s.

Però no s’acaba aquí aquest procés de descoberta! Els sons prenien encara més sentit al acompanyar-los amb diferents moviments del nostre cos. La proposta que ens va plantejar la Barbara des de la primera sessió va ser la de crear un recurs que després del seu pas per les aules el poguessim seguir utilitzant sempre que ho volguessim o ho necessitessim, si estem nerviosos, cansats, desconcentrats… i és per això que durant totes aquestes sessions hem anat explorant sons i moviments relacionats amb la CALMA, la CONCENTRACIÓ i l’ATENCIÓ.” (text d’observació de Sandra Artero, estudiant en pràctiques al Graner).

Després de 12 sessions d’exploració i construcció, es va acabar donant forma a CONACA ESTAY (podeu descobrir i descarregar-vos el recurs AQUÍ), una suma de sons i moviments construïts des de l’experimentació i l’aprenentatge en equip.”

Segon i tercer trimestre amb Mariona Naudin

L’artista associada al Graner Mariona Naudin fou l’encarregada de dur a terme l’Aula Performativa del segon i tercer trimestre amb l’alumnat de 1r i 2n d’ESO de l’IES Montjuïc.

“Tot comença amb un rectangle dibuixat al terra. La Mariona arriba el primer dia, i sense dir res delimita l’espai amb aquest rectangle mentre juguen distrets dispersats pel gimnàs. Poc a poc comencen a adonar-se’n: la Mariona és una nova cara per a elles i ells. S’aturen, observen i per uns moments fan silenci, estan atents i atentes, la novetat i l’acció silenciosa els manté expectants. Es trenca el silenci: la Mariona els demana que ocupin l’espai que hi ha dins del rectangle, i així comença tot, així comencen unes sessions on l’espai delimitat és el puntal de seguretat d’una reconstrucció dels cossos. I és aquí on la Mariona incideix i aprofunditza, a cada sessió s’esforça perquè aquests cossos es trobin, s’activin, s’autoconeixin i perdin vergonyes, s’apropin entre sí i s’escoltin, es visquin. La massa que camina dins del rectangle ara està guiada per un nou paràmetre: quan algú s’atura la resta ha de parar, d’aquí s’intueix un treball d’escolta entre el grup.

Qui observa silenciosament des de fora veu com dia a dia aquests cossos es transformen, es reciclen, cada dia estan més vius. El rectangle que delimita l’espai segueix allà des del primer dia però cada cop els seus límits son menys accentuats, més difusos. Això vol dir que anem per bon camí? Segurament sí.” (text d’observació de Sandra Artero, estudiant en pràctiques al Graner)

 Obertura de l’Aula performativa: ‘Manual per pensar junts’

Presentació oberta de l’Aula Performativa dins “En trànsit”, mostra de projectes de creació de l’institut Montjuïc el 5 de juny de 2019

“El que veureu durant aquesta mitja hora llarga no és un espectacle, tampoc una obra acabada. És quelcom que podria arribar a ser, un embrió, un manual, una sèrie de pràctiques comunes que hem après i exercitat durant quatre mesos i mig. Al principi no sabíem fer un cercle, ara ja sí. Tampoc sabíem on era la nostra pelvis ni el nostre coxis, i molt menys el del company del costat. Durant aquests mesos hem après a treballar juntes (una mica) i a conèixe’ns (també una mica) millor a nosaltres mateixes i a la resta. Ara us presentem aquest Manual per a pensar junts, perquè pensar és moure’s i moure’s és emoció.”

Joves creadors: Pol Abad, Nadia Alcario, Miguel Cañadas, Berta Collado, Lamin Fatty, Marc Font, Carl Gian Fordan, Darío García, Maikel Garzón, Natalia Giménez, Inés Gómez, Natalia Filomena Guzmán, Fatima Zohra Larossi, Alejandro Martínez, Keiska Gabriela Meneses, Xavier Moya, Aitana Navarro, Marc Pereira, Irene Puri, Sara Rojas i Yara Santos.

Creadora: Mariona Naudin

Professorat: Imma Solé

Cos i moviment 2013-18

El Projecte Cos i Moviment 0-3 es vertebra entorn un concepte de dansa vinculat al moviment lliure, natural i espontani de l’infant petit.

Partint de la premissa que el moviment és un factor essencial pel desenvolupament en la primera etapa de la vida, considerem que tota l’evolució de les capacitats físiques i motrius de l’infant petit esdevé una seqüència de dansa, una frase de moviment que s’inicia en la posició de panxa enlaire al nivell baix de l’espai i acaba en la bipedestació. Aquest procés també incorpora molts dels elements bàsics del llenguatge de la dansa ( com ara els diferents tipus de desplaçament, els nivells en l’espai, direccions, camins, trajectòries diverses, … ).

A partir de la complicitat de mestres, infants i les seves famílies, des del 2013 el Graner- Mercat de les Flors, acollits per l’IMEB (Institut Municipal d’Educació de Barcelona) va iniciar el Projecte Cos i Moviment 0-3 per introduir la dansa i el moviment a l’Escola Bressol i actualment treballa amb més de 15 escoles bressol de Barcelona.

Els eixos de treball del projecte són:

  • Formació a educadores (oferir recursos, eines i continguts a través d’una formació vivencial perquè puguin ser els propis equips educatius els qui promoguin i afavoreixin el llenguatge del moviment i la dansa en infants de 0-3)
  • Assessoraments presencials a les escoles
  • Experiències artístiques a l’aula

Projecte Tàndem 2014-17

PAS A DOS ÉS EL NOM QUE ES VA DONAR AL PROJECTE TÀNDEM ENTRE L’ESCOLA BÀRKENO I EL MERCAT DE LES FLORS-GRANER

Li vam dir així agafant el terme dansístic “pas de deux” de referent, que vol dir fer un duet entre dos ballarins. Així, l’escola Bàrkeno i el Mercat de les Flors-Graner van fer un duet educatiu i que els va fer treballar conjuntament com a Escola Tàndem del 2014 al 2017.

TÀNDEM és un projecte en col·laboració entre la Fundació Catalunya – La Pedrera i Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. El Mercat de les Flors i el Graner fan tàndem amb l’Escola Bàrkeno, del barri de La Marina a la Zona Franca de Barcelona. Escoles Tàndem és un projecte educatiu innovador de la Fundació Catalunya La Pedrera en el qual centres educatius, a través del partenariat amb institucions de referència del país treballen conjuntament amb l’objectiu de fomentar l’èxit educatiu.

Aquest projecte es basa en l’especialització curricular d’aquests centres en una matèria singular (mЬsica, ciències, audiovisuals…). Amb una durada total de tres anys, el projecte Tàndem Escola Bàrkeno – Mercat de les Flors va crear un lloc ampli i sensible on el llenguatge de la dansa i les arts del moviment són vehicle alhora que matèria, i descoberta alhora que vivència.

www.escolestandem.cat

Amb temps, dedicació sistemàtica, rigor pedagògic i mitjançant l’eix transversal que ofereix el Projecte Tàndem basat en la dansa i en el moviment l’escola Bàrkeno es va proposar ser:

  • Una escola més oberta. On existeixi major fluïdesa en la relació social i cognitiva de l’alumnat.
  • Una escola més activa. On hi hagi espais, mobiliari i materials que facilitin un protagonisme més gran de l’alumnat.
  • Una escola més global. On tinguem encara més coneixement transversal dels eixos que ens fonamenten.
  • Una escola més harmònica. On puguem desenvolupar encara més una educació emocional que ens permeti viure de forma més saludable.

I per fer-ho, les línies de treball de “PAS A DOS” van ser:

Línies de treball curs 2014-15:

1. FORMACIÓ: Una formació pràctica de dansa exclusiva per a tot el claustre de mestres.

2. DANSA A L’AULA: Incorporació del treball de la dansa i el moviment en l’horari escolar.

3. ACCIONS DANSADES: Accions i activitats dansades conduïdes pels propis mestres dins les celebracions de l’escola.

Línies de treball curs 2015-16:

1- FORMACIÓ: La formació és intrínseca en totes i cadascuna de les accions i línies de treball. Temporalitat i continuïtat.

2- DANSA A L’AULA: Com una àrea d’aprenentatge. Incorporació del treball de la dansa i el moviment en l’horari escolar. No tan sols reservant un temps i un espai per al treball de la dansa sinó que s’incidirà més en el treball per competències que defineixen més concretament els Currículum d’Educació Infantil i Primària.

3 – CONSELL DE COREÒGRAFS: Es resumeix amb el treball específic per cicles a fi de compartir processos i eines de coreografia.

Línies de treball curs 2016-17:

1- REFLEXIÓ: Reflexionar per elaborar un mètode d’ensenyament propi que faciliti i possibiliti canvis en l’escola Bàrkeno.

2- PROJECTE: Dissenyar un projecte que contempli la dansa com un procés més d’aprenentatge, com pot conviure i arrelar-se a l’escola. El treball de les emocions amb el cos i la dansa.