Graner

› EN RESiDÈNCiA

CURS 2018-19

El comissariat i la mediació del Graner i el Mercat de les Flors posa en diàleg l’Andrés Waksman i l’IES Barri Besòs i la Constanza Brnčić i l’IES Josep Comas i Solà durant el curs 2018-19.

Andrés Waksman (Uruguai, 1968) és intèrpret, creador i director escènic. Es forma com a actor i ballarí a Uruguai, Espanya i França. Treballa amb diferents coreògrafs i directors, com Graciela Figueroa (Montevideo), Wim Vandekeybus (Bèlgica), Régine Chopinot – Ballet Atlantique, Veronique Ros de la Grange, Dominique Boivin (França) i Tomàs Aragay (Espanya), entre d’altres.

S’instal·la a Barcelona l’any 1999 i forma part del col·lectiu General Elèctrica, on col·labora amb Tomàs Aragay. És en el marc de General Elèctrica que desenvolupa el projecte Laboratorio de Solos entre els anys 2000 i 2008, amb vint-i-dos solos creats amb diferents intèrprets (Sofía Asencio, Sònia Gómez, Tomàs Aragay i Bebeto Cidra, entre d’altres) que s’han presentat per Espanya, França, Itàlia, Croàcia i els EUA, i que culmina amb El perro alado, un solo seu presentat al Mercat de les Flors.

El 2013 comença a desenvolupar el projecte Laboratorio de Creación, un espai en el qual professionals i no professionals de les arts s’embarquen en un procés d’investigació i creació artística. Des de llavors ha creatManada (2014), Desde el fuego (2015), Que corra el aire (2016) iMar de fondo (2017).

Els anys 2015 i 2016 dirigeix la peça Criatura, estrenada a l’Antic Teatre de Barcelona i Nave 73 de Madrid, que obté el Premi Godoff Lemon Press a la millor peça de dansa performance.

Des del 2001 imparteix tallers de dansa, teatre i moviment autèntic. Aquests tallers es desenvolupen en diferents ciutats i àmbits formatius artístics i terapèutics a Europa, entre els quals destaca la seva col·laboració amb el doctor Claudio Naranjo en el marc del programa SAT de Psicoteràpia Integrativa des de l’any 2003.

Des d’aquell mateix any dirigeix el seu propi espai a Barcelona, Alas, artes en movimiento.

/

Participants: alumnes de 2n d’ESO
Jashira Aguilar, Andrea Barreras, Nerea Bueno, Meriem Chakroun, Carmen Esquitino, Javier Ferrón, Heisel Filión, Sara Guitard, Tabassum Iqbal, Francisca Salguero, Christian Tammoschath, Tarik Trbovic, Teresa Vargas i Antonio Vigo

Professors
Jordi Sànchez i Laura Domingo

/

L’Institut Barri Besòs (el Besòs i el Maresme, Sant Martí) s’ha anat construint pas a pas des de 1977, amb un treball conjunt entre pares, professors, alumnes, veïns, administracions, entitats i institucions. Aquesta col·laboració ha donat lloc a un centre educatiu públic arrelat en el medi social on es troba, obert als barris on presta servei, amb un funcionament democràtic i participatiu, que ha procurat implementar una oferta educativa de qualitat sensible al tractament compensatori de les desigualtats socials, i que busca fomentar l’educació científica i tecnològica i els valors de la cultura humanística.

BLOC DE SEGUIMENT

*****************************

Constanza Brnčić (Buenos Aires, 1974) és coreògrafa i ballarina. Desenvolupa la seva particular mirada sobre el cos i el fet escènic des de fa vint anys. Es forma en dansa contemporània, nova dansa i teatre a Nova York i viatjant per Europa. Llicenciada en Filosofia i màster en Pensament Contemporani per la UB, actualment desenvolupa el doctorat en Filosofia Contemporània i Tradició Clàssica amb la tesi, dirigida per Josep Maria Esquirol, Expressió i alteritat en Merleau-Ponty.

S’interessa aviat pel body weather, un treball desenvolupat pels coreògrafs japonesos Min Tanaka i Hisako Horikawa que entèn el cos com una entitat múltiple i canviant. A aquesta línia de treball s’uneix la important influència del treball de percepció i composició desenvolupat per la coreògrafa americana Lisa Nelson (tuning scores).

L’any 2000 funda l’Associació Cultural La Sospechosa, entitat amb la qual desenvolupa nombrosos projectes que tenen en comú una recerca sobre la relació del cos i l’entorn, sobre la relació ensenyar/aprendre, i que busquen posar l’acció artística en contextos poc habituals per tal de generar una reflexió crítica sobre el paper social de l’art i en particular de les arts escèniques.

Els seus àmbits d’acció inclouen formats diversos: des de la creació escènica fins al treball d’intèrpret —ballant amb companyies com Raravis / Andrés Corchero i Rosa Muñoz (1996-2009) o Malpelo (2002-2004)— i la coreografia, passant per projectes socials en diferents contextos (hospitals, escoles, presons, col·lectius de no-ballarins) i projectes en l’àmbit de la improvisació. Actualment combina la seva tasca creativa amb la docència de Composició i Improvisació al Conservatori Superior de Dansa en el grau de Coreografia, i com a professora convidada a l’Escola Superior d’Art Dramàtic (Institut del Teatre).

/

Participants: alumnes de 3er i 4t d’ESO
Zaida Sánchez Barquero, Mansoor Asam Zaman, Yostin pérez Vargas, Waqar Mohammad, Jesffryes Baca Hernández, Richard Ferreras Rodríguez, Laura Peralta Olivarez, Natalia Donaire Collado, Kimberly Nahomi Abreu Santiago, Carlos Mendoza Gómez, Gian Carlo Bayuelo Gil, María Raza Paravenn, Carlos Nicolae, Yeirelis  Morillo Fernández i Isma Noor

Professora
María Ángeles Rivero

/

L’Institut Comas i Solà (Trinitat Vella, Sant Andreu) es va crear el 1990 fruit de la pressió veïnal per evitar que els joves s’haguessin de desplaçar a altres barris per fer els estudis de secundària. El centre adoptà el nom de Josep Comas i Solà, astrònom i divulgador científic, impulsor de l’astronomia moderna a Catalunya, que també fou director de l’Observatori Fabra.

BLOC DE SEGUIMENT

Més info a http://www.enresidencia.org/

TROBADA CONTAMINACIÓ SÂLMON< 19

Aquesta trobada forma part dels processos de contaminació que EN RESiDÈNCiA realitza durant els mesos de gener i febrer de 2019, on els protagonistes del projecte posen en comú l’estat dels processos de creació. El motor d’aquesta trobada és generar contaminacions artístiques, posant als alumnes com a protagonistes de la jornada. Prenent com a punt de partida la idea que l’experiència artística ha de passar per un procés de reflexió col·lectiva, els joves s’explicaran en primera persona les diferents maneres de treballar a l’aula, compartint processos artístics per relacionar-se amb una altra realitat que no és la del dia a dia del seu institut.

Aquesta trobada s’emmarca en la desena edició d’EN RESiDÈNCiA i vinculada a la programació del Festival SÂLMON< 19

Instituts implicats: Institut Barri Besós, Institut Josep Comas i Solà, Institut Pau Claris, Institut Príncep de Girona.

Professorat implicat: Jordi Sànchez i Laura Domingo; María Ángeles Rivero; Xavier Calvo; Joan Fontdeglòria i Óscar Sorribes.

Equips mediadors: Mercat de les Flors i Graner, Antic Teatre i Experimentem amb l’Art.

Creadors participants: Andrés Waksman; Constanza Brnčić; Txalo Toloza i Laida Azkona, i Fito Conesa.

Alumnat participant: Alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Barri Besós, alumnes de 3er i 4t d’ESO de l’IES Josep Comas i Solà, alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Pau Claris i alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Príncep de Girona.