Graner

› Espai d’experimentació: ‘What’s happening?’ amb Arte Factum

Espai d'experimentació: 'What's happening?' amb Arte Factum

Si mai no has estat a un happening deixa’m que t’ofereixi una mostra calidoscòpica d’alguns dels seus millors moments. John Cage aixeca el cap per a tocar 4’33 en el vell piano de la classe de música. Valie Export reinterpreta el seu Genital Panic al claustre de professors. Joseph Boys deixar anar un coiot al gimnàs. James Luna s’ofereix com un objecte etnogràfic a la cabina de consergeria. Esther Ferrer ens fa una classe de performance als lavabos. Ukeles organitza una brigada de neteja a l’hora de l’esbarjo. Lygia Clark deixa anar els seus bitxos a la classe de matemàtiques. Yoko Ono reparteix pamflets a la porta de l’institut. Trisha Brown assaja una coreografia al terrat. O Allan Kaprow instal·la un centenar de rodes punxades al vestíbul de l’entrada principal.

What is happening? planteja un espai d’experimentació que juga amb la indeterminació d’una classe d’arts en viu i la noció de “aconteixement” per a propiciar situacions d’aprenentatge a partir de la quotidianitat i els seus accidents. A What is happening? qualsevol detall pot convertir-se en matèria per a la mirada i l’experimentació: un parpelleig, el badall d’una companya, les cadires, l’esmorzar, una caiguda, unes frases caçades al vol, el recorregut d’una línia, els fluorescents del sostre, un got d’aigua, una discussió, el grinyol de la porta, un rastre de petjades al pati, un gest d’impaciència i altres mil coses que podem imaginar.

Les accions i objectes més clandestins de l’institut són la matèria d’un espai que juga amb el flux de la vida, desplaçant l’esdeveniment, treballant des de l’accident i conduint l’atenció a l’imperceptible per a sondejar les fronteres i els marcs de l’experiències estètiques i educatives. Al límit entre l’art i la vida l’estratègia del happening juga amb les formes, els llindars i les durades de les experiències per a proposar marcs on els significats de la vida poden intensificar-se, ser interpretats col·lectivament.

Biografia Arte Factum

Arte Factum és un col·lectiu format per Esther Blázquez i David Pérez que transita entre les arts en viu, l’educació i el pensament crític. Les seves propostes exploren la capacitat de les arts per desenvolupar artificis, dispositius i situacions que interroguen el present -cultural, social, educatiu-, obrint àmbits d’invenció i propiciant processos d’aprenentatges múltiples, situats i transversals. Des dels seus inicis en 2013 el col·lectiu ha desenvolupat projectes de mediació com [Mu]danses (La Casa Encendida, 2013), Hacer Mundos (La Poderosa, 2016), Aparadors: una exposició d’espais (Museu Abellò, 2017-2018) o el Col·laboratori: Escola d’Indagació (Cefire, 2019), entorns de creació experimental com els Laboratoris Inèditos (2014-2016), La escena en curso (Institut del Teatre, 2014-18) o 100 Formas de encontrarse (La Poderosa, 2016) i nombroses formacions, cursos i tallers en col·laboració amb institucions educatives i artístiques orientades a acostar els llenguatges i les metodologies de l’art contemporani al context educatiu.

Imatge: Referencia: Yard, 1998 “Out of Actions“, Geffen Contemporary at the Museum of Contemporary Art, Los Angeles, California. Photo: Alex Slade. Exposició: Out of Actions. Between Performance and the Object comisariada per Paul Schimmel. Font web: http://www.allankaprow.com/about_reinvetion.html