La maleta pedagògica del Dan Dan Dansa

MALETA PEDAGÒGICA DEL DAN DAN DANSA

maleta

Us presentem la Maleta Pedagògica del Dan Dan Dansa del Mercat de les Flors que cada any s’ofereix en préstec a les escoles d’Infantil i Primària per mitjà dels CRP’s i els Teatres vinculats al Mercat de les Flors. La Maleta consta d’un dossier pedagògic que dona recursos per a treballar la dansa a l’aula, tenint present el bagatge del docent. Per això el llenguatge que s’utilitza en el dossier es una barreja entre els termes més pedagògics i els més creatius, flexibles i oberts. En aquest dossier s’explica i  s’introdueix uns 5 conceptes de dansa i s’acompanya d’unes activitats que es detallen per edats i per cicles educatius.

OBJECTIUS

  • Entendre la dansa des d’una perspectiva lúdica.
  • Descobrir la interrelació entre la història de la dansa i la dansa com la veiem actualment. Utilitzar el llenguatge del cos com una forma comunicativa i al mateix temps artística.
  • Motivar l’esperit de recerca de nous moviments i reforçar aquells propis de la nostra personalitat
  • Descobrir el moviment del cos en relació a un espai.
  • Percebre l’espai com a quelcom canviable i influenciable fins i tot a nivell de sentiments i de sensacions.
  • Experimentar i investigar moviments des de diferents fonts d’inspiració.
  • Opinar sobre la dansa que veiem o realitzem amb un criteri personal i fonamentat.
  • Identificar els recursos que veiem a l’escenari amb els treballats a l’aula. Avaluar i analitzar l’espectacle que hem vist. 

 maleta3

BLOCS O TEMÀTIQUES QUE APAREIXEN AL DOSSIER

BLOC 1 : Hi havia una vegada… una dansa.

Concepte: història de la Dansa

BLOC 2 : Un cos per ballar

Concepte: el cos

BLOC 3 : Inventem espais

Concepte: l’espai

BLOC 4 : Composem moviments

Concepte: la composició/inspiració

BLOC 5 : Anem al Mercat de les Flors

Concepte: producció escènica

DINS DE CADA BLOC hi trobarem:

  •  Explicació teòrica
  •  Recomanació d’estils musicals
  • Continguts: conceptes, estratègies i actituds, valors i normes; objectius;  avaluació per competències i competències vinculants.
  •  Títol de l’activitat

○Recurs didàctic.

○Organització d’aula.

○Activitat d’ensenyament/aprenentatge

(Si n’hi ha més d’una estan numerades)

○Suggeriment.

 Edat recomanada: Infantil (1er cicle i 2on cicle) i Primària (CI, CM, CS)

maleta2

LA MALETA DAN DAN DANSA SE’N VA A BRASIL

El projecte educatiu del Mercat viatja a Brasil amb el nom de Trocas. Diferents companyies de dansa del nostre territori es veuran a diferents ciutats de Brasil i la maleta pedagògica del Dan Dan Dansa les acompanya. La idea és compartir recursos i tallers educatius per a gent de totes les edats: nens, joves, adults, famílies i sobretot una especial atenció als/ les mestres d’escoles municipals per a fomentar l’escolarització dels residents en zones conflictives.

Del 7 al 27 d’octubre estem a Fortaleza amb la Cia Móns i després anirem a Rio de Janeiro amb la Cia Pendiente.

Durant 4 dies, durant matí i tarda, la Cia Móns ha realitzat tallers a diferents escoles municipals de Fortaleza situades en diferents barris. Un dels tallers ha estat a una escola d’una ONG dirigit a nens i nenes primer i després a famílies, “un taller on es respirava amor “ tal i com diuen els ballarins. Un altre dels tallers ha estat a una escola de dansa municipal a la Vila das Arts amb nenes d’11 fins a 15 anys. El plantejament dels tallers ha començat per un escalfament, una presa de contacte amb el cos de manera que els nens no s’adonen que ballen. Juguen amb la dansa i enamoren amb el seu moviment. Els ballarins, sorpresos, els contesten amb propostes de moviment que formen part de Momentari, espectacle que després es veurà al teatre Dragão do Mar entre setmana en horari escolar pel matí i en cap de setmana per a públic familiar. Aquest espectacle forma part del “Festival de teatro infantil do Cearà. TIC”. L’accés es totalment gratuït, i tot i així hi ha centres escolars que no poden anar-hi perquè no reben a temps l’ajuda econòmica per pagar el transport.

Durant el cap de setmana hem compartit la maleta pedagògica del Dan Dan Dansa amb mestres de dansa de Fortaleza. Aquest curs s’ha plantejat com un intercanvi de metodologies i recursos per introduir la dansa a les escoles públiques. Els professors han vingut de diferents centres d’educació de dansa, tots ells titulats en dansa. Donat el perfil d’aquests professionals l’objectiu del curs ha estat reformular i recollir propostes per mentalitzar i formar als mestres del valor educatiu de la dansa amb la finalitat d’introduir la dansa contemporània a l’escola d’ensenyament “Fundamental” (així és com anomenen l’educació primària). Tal i com diu una de les mestres del curs: “el més difícil és convèncer als mestres de què la dansa té un valor educatiu més enllà de l’exhibició. Per molts mestres la seva resposta és: per què dansa si ja es balla a l’escola?”

Les mestres s’han anat familiaritzant amb els materials de la maleta gràcies a la traducció al portuguès. Això ha significat un punt d’inflexió en el seu dia a dia ja que a partir d’ara es reuniran els divendres a la tarda a la Vila Das Arts (centre d’ensenyament de la dansa bàsica per a nenes i nens fins a 14 anys) per dissenyar i valorar quins materials i continguts aniran a aquesta maleta i viatjar per les escoles de Fortaleza.

Us adjunto més informació sobre festival:
http://festivaltic.com.br
I sobre les accions específiques dins del projecte Trocas:
http://festivaltic.com.br/cia-de-danca-espanhola-realiza-acao-formativa-para-criancas-e-professores/

Captura de pantalla 2014-10-20 a las 10.16.13