Graner & Mercat de les Flors – 4th Modul-dance conference

El Graner has taken part in the 4th Modul-dance conference, which has taken place from 4th to 6th September at Tanzhaus nrw, in Düsseldorf under the topic “What do you want to share with others?”.

The conference concentrates at perspectives of networking and internationally based collaborations. Planned as an “open space”, the conference features a program of lectures, thematic discussion panels, lecture demonstrations, presentations, showings and an ongoing forum. And evening performances of modul-dance artists.

4th Modul-dance conference (Düsseldorf) from granerbcn on Vimeo.

Guy Nader & Marso Rivière

Interview with Guy Nader and Marso Rivière after a two weeks residence in Graner as a Carte Blanche in the frame of Modul-dance.

The project Modul-dance is organised as a modular system to facilitate the creative working process of each artist. Every participating artist has the possibility of going through 4 module phases, i.e. research, residency, production and presentation of the works. A pre-modular programme, carte blanche is offered to promising young artists to complete a short residency at one project partner’s dance house. In parallel to this modular process additional artistic programmes are being organised, such as conferences, artists’ think thanks, film screenings, roadshow activities and festivals.

 

El proyecto MODUL-DANCE

EUROPEAN DANCEHOUSE NETWORK y el proyecto MODUL-DANCE

EDN tiene como principal objetivo promover la creación de estructuras de apoyo a la danza y sus creadores. Formada por personas y entidades legales dedicadas a la renovación y desarrollo de la danza, la asociación EDN busca, entre otros objetivos, mejorar las estructuras, contenidos artísticos y procesos de sus miembros; crear una plataforma de diálogo permanente entre sus miembros sobre aspectos artísticos, de organización, culturales, sociales y políticos relacionados con la danza; promover iniciativas educativas en el ámbito de la danza y la creación de nuevos públicos y apoyar el diálogo con otras formas de arte.

modul-dance

 

 

 

 

 

En febrero de 2010 el Mercat de les Flors, miembro de la asociación European Dancehouse Network (EDN), fue seleccionado por el Programa Cultura de la Agencia Ejecutiva de Educación, Audiovisual y Cultura de la Comunidad Europea para liderar durante cuatro años, de junio de 2010 a diciembre de 2014, el ambicioso proyecto modul-dance. Durante este periodo se prevee que el conjunto de organismos implicados en el proyecto dé apoyo a 50 jóvenes coreógrafos y favorezca la movilidad de aproximadamente 300 artistas en toda Europa. Mediante la programación de las casas de danza que forman parte del proyecto y los diferentes tipos de intercambios que se llevan a cabo (conferrncias, laboratorios de ideas, tiempos de investigación, residencias, coproducciones, presentaciones de espectáculos), modul-dance impulsa la diversidad de enfoques artísticos, la aparición de nuevas formas y nuevas escrituras, así como la movilidad de las compañías, los creadores y los espectáculos.

 

 

 

“MESA PARA 10″ AMB MADMOISELLE MCH

Les residències del Graner formen part del seu contingut artístic i creen llaços i col·laboracions amb altres estructures, projectes o espais, tant nacionals com internacionals.  Així, el creador que arriba al Graner pugui sumar al seu procés de treball una relació amb el context creatiu de la ciutat i a l’hora trobar vies de difusió del seu treball. Es tracta d’afavorir la visibilitat de l’artista en trànsit i poder establir ponts de coneixement.

Per fer-ho, un artista local proposa al resident un mapa creatiu de la ciutat i el Graner s’encarrega de posar en contacte l’artista en trànsit amb altres creadors locals, i donar a conèixer la seva creació al públic general.

El punt d’unió d’aquestes vies de treball és la MESA PARA 10, una trobada-dinar d’acollida al Graner on l’artista en trànsit pot entrar en contacte amb agents culturals, artistes locals i públic general, i intercanviar-hi opinions i coneixements sobre creació contemporània, context i visibilitat dels processos de creació actuals.

 

 

 

 

La darrera MESA PARA 10 ha acollit Marie-Caroline Hominal, que a més a més ha pogut dur a terme un recorregut per la ciutat de la mà del mapa que ha creat per a ella Cristina Nuñez.

Marie-Caroline Hominal(MadMoiselle MCH), creadora franco-suissa, que després de formar-se com a ballarina a la Schweizerische Ballettberufschule (Zurich),a la Rambert School of Ballet and Contemporary Dance (Londres) i formar part de la National Youth Dance Company, el 2002 va començar el seu treball personal amb el vídeo com a suport creatiu.

Cristina Nuñez és Llicenciada en Art dramàtic per l’Escola Superior d’Art Dramàtic de València, aviat s’interessa per la creació de moviment formant-se en dansa en diversos centres i participant en tallers amb coreògrafs com a Kurt Koegel, Iñaki Azpillaga, Rafa Linares, Germana Civera, Martin Sonderkamp, Frank Van de Veen, Susan Reshort, Carmelo Salazar, Rosa Muñoz i Andrés Corchero. Posteriorment continua la seva formació cursant el Màster en teoria i pràctica de la dramaturgia a l’Institut del Teatre.

THINK TANK SOBRE MOBILITAT ARTÍSTICA EN UN CONTEXT EUROPEU

Durant dos dies va tenir lloc al Mercat de les Flors, dins el Festival Sâlmon el THINK TANK SOBRE MOBILITAT ARTÍSTICA EN UN CONTEXT EUROPEU Conduia la sessió de debat-reflexió Agnès Henry, responsable de cooperació i projectes artístics de l’organització Extrapole. L’entrada era gratuïta i tant el primer dia com el segon van participar-hi diferents perfils vinculats a les arts del moviment i les pràctiques artístiques contemporànies (coreògrafs, gestors, directors de cases de dansa, etc.).

El punt de partida, i de fet el concepte transversal de les dues sessions va ser una qüestió que planava sobre qualsevol ramificació del debat: què entenem per mobilitat? Després de conèixer breument l’experiència de cadascú i la seva relació amb la mobilitat es va intentar eixamplar el concepte i desvincular-lo de la seva vessant més productiva, que entén mobilitat com a venda dels projectes a altres mercats o la mobilitat pròpia d’una gira, contraposant mobilitat a circulació de les creacions. Des de l’inici, l’Agnès va voler qüestionar els objectius particulars per iniciar un procés de mobilitat, com afecta la mobilitat al creador i com el creador ha de tenir una estratègia d’inici que pot o no incloure la mobilitat, depenent de les necessitats de cada creador i cada projecte. Entendre la mobilitat no només com una fragmetnació del procés creatiu en diferents fases de treball en contextos diferents sinó també com al fet de compartir coneixementso o conèixer altres contextos creatius i altres estructures independentment del teu propi projecte.

La mobilitat també entesa com a eina en ella mateixa no tant pels objectius o beneficis que poguem aconseguir a posteriori. A l’hora de parlar de mobilitat des del punt de vista de la creació catalana van sorgir alguns focus d’interès o de debat que es poden concretar en la pregunta: quins obstacles ens trobem a l’hora de treballar en base a la mobilitat? Es van apuntar obstacles com ara la llengua, la poca informació a la que podem accedir, l’economia, l’accés a les estructures que treballen més regularment en l’àmbit de la mobilitat i també un aspecte més intangible com ara els obstacles mentals que fan no valorar aquesta opció des de l’inici d’un projecte o des de la projecció del treball de fons que un creador ha de fer. Mobilitat no ha de ser exclusivament anar a un centre coreogràfic estranger, pot ser anar a un context totalment allunyat de les estructures dedicades a les arts del moviment perquè el procés del creador ho necessita o per canviar el context i trobar nous ímputs.

A partir de detectar els problemes i de debatre sobre el concepte en sí mateix de mobilitat, es va fer palesa la necessitat de crear nous models, de repensar els que ja existeixen, tant per part del creador i les pràctices artístiques com per part de les estructures i de l’economia del sector. El mercat és un aspecte, evidentment, i cal tenir-lo en compte però no tots els mercats estan oberts, cal tenir una estratègia i una visió més global del procés creatiu i de la trajectòria d’un creador. Act local think global podria seer una frase suggerent per reflexionar sobre la mobilitat. Es va apuntar que amb la crisi algunes ciutats están anant cap a un pensament més local i a donar suport als creadors locals i no creen tants dispositius transnacionals d’actuació. Alguns creadors fins ara tenien com a prioritari i gairebé únic objectiu girar i moure la seva peça, ara no poden fer-ho, la relació ha canviat, la pròpia lògica del mercat actualment és complicada.

Estem davant un ecosistema canviant i cal veure el paper del creador, de les estructures en el que ha de ser un nou ecosistema. Fins i tot es va apuntar una reflexió sobre la responsabilitat de crear amb diners públics i el paper polític-social del creador. En la segona sessió, en la qual van participar alguns directors de les cases europees que conformen el projecte Modul-dance, es va partir de nou del concepte mobilitat i des d’on ha de sorgir aquesta necessitat de desplaçament. Sorgeix de nou la necessitat d’una estratègia i d’una ampliació del ventall d’opcions a les que podem accedir.

Aprofitant la presencia de programadors vinculats al Modul-dance, aquests van explicar els eixos de treball del projecte, com es diferencia d’una producció a l’ús quan acompanyen un artista seleccionat per participar en el projecte. Es tracta de projectes a dos anys vista (de fet alguns creadors no hi estan interessats perquè volen produir en un temps més breu i tenir una peça al mercat en un període de temps més pròxim) i el centre de creació que selecciona el creador l’acompanya en tot moment, li ofereix un banc de dramaturgs, assessorament, mobilitat específica per als seus interessos i un timing que inclou fases més reflexives i fases més d’acció. La selecció parteix de la confiança i el coneixement del treball que està realitzant el creador al qual donaràs suport. Per completar aquest article que resumeix breument els temes tractats en el Think Tank, us deixem un document amb adreces d’interès sobre mobilitat que ens ha fet arribar Agnès Henry.

DOCUMENT PDF ADRECES D’INTERÈS MOBILITAT: Mobility selection of sites