Graner

› Professorat i mediadors

BAR YOLA

BAR YOLA, trobada laboratori al voltant de la relació entre pedagogia i arts vives

Bar Yola és un bar, entre altres coses. Un que es troba davant d’un teatre on hem anat sempre abans i després de veure alguna obra, allà diluïm l’ansietat produïda pel que veurem o comentem què acabem de veure. També és un programa que proposa el transvasament d’eines escèniques a contextos educatius adscrit al Festival SÂLMON<. Després d’una primera edició durant la 7a edició del Festival, ara arriba una segona edició del BAR YOLA del 30 de gener al 16 de febrer de 2020.

Si en l’edició anterior ens situàvem a la barra, el 2020 entrem fins a la cuina del Bar. A través de diferents sessions de treball participarem d’alguns dels processos de creació que esdevenen en les obres programades, així com en la seva dissolució en els ulls, en la memòria i en la vida. Però, sobretot, posarem de nou el focus en les similituds entre la caixa negra i l’aula, el fet escènic i la naturalesa de l’aprenentatge, el que poden donar-se entre elles, la proximitat que han que tingut sempre. Bar Yola torna a obrir i aquí hi trobem en Fer i en Javi, com sempre, i aquesta vegada amb més col·legues.

Javier Cruz: Javier Cruz: Treballo en projectes relacionats amb el dibuix, el fet escènic, feines de paleta i les potències performatives lligades a l’oralitat i altres textualitats, sovint desembocant en el disseny de situacions. He treballat individualment o des dels col·lectius Elgatoconmoscas i PLAYdramaturgia, habitualment com a artista, eventualment com a comissari o docent. He format part de l’equip de programació de Teatre Pradillo i actualment en del festival Bosque R.E.A.L.. En els últims anys he col·laborat amb les artistes Cris Blanco, María Jerez, Nyamnyam i Cuqui Jerez.

Fernando Gandasegui: Passejo entre la creació, el comissariat, la investigació, la crítica i la pedagogia en arts vives i visuals. Vaig formar part de l’equip de programació de Teatre Pradillo i del col·lectiu PLAYdramaturgia. Actualment coordino la plataforma web o lliure comunitat d’arts escèniques Teatron.


BAR YOLA, trobada laboratori al voltant de la relació entre pedagogia i arts vives, en el marc del Festival SÂLMON< 20

Dates: Sessions entre el 31 de gener i el 16 de febrer de 2020

Preu: 25€ (entrades de l’itinerari d’obres proposades incloses)

Més info: amiquel@granerbcn.cat // Inscripcions: AQUÍ

Programa obert a qualsevol persona relacionada amb la pedagogia i interessada en els llenguatges propis de les arts vives.

El programa es desenvoluparà en castellà.

FORA DE CLASSE 2019 - CURS D’ESTIU sobre pedagogies i pràctiques corporals

El curs ‘Fora de classe’ s’adreçava a professorat de primària, secundària i batxillerat del barri de La Marina i es va dur a terme dins el context del cicle d’accions BooMBeta de l’1 al 4 de juliol de 2019 al Graner (la inscripció va ser gratuïta).

“Quins són els coneixements que existeixen dins i fora de l’aula? Es situen tots al mateix nivell? Què passa amb allò que no es diu? Com podem in-corporar els sabers col·lectius i corporals dins l’espai normativitzat de l’Educació? Com passar de les arts com a contingut a la pràctica artística com a metodologia?

Al seu llibre sobre filosofia de guerrilla, Marina Garcés escriu: “Fora de classe sembla que només hi hagi espai per al càstig o la fugida, els passadissos silenciosos i foscos on passen l’estona els castigats, o el sol i les aventures amb què somien els qui passen el dia tancats a les aules. Però fora de classe hi ha també tot allò que ha quedat per pensar, els anhels i els compromisos dels sabers que no poden ser capturats ni per l’acadèmia ni per cap altra forma de monopolitzar el coneixement.”

Treballar fora de classe implica trencar amb les estructures clàssiques d’aprenentatge (aula, alumnes, “profe”, estudiar, examen, aprovat, suspès). Per escapar de la idea que l’educació s’ha deslligat de l’experiència, Fora de classe es va proposar com un lloc de trobada entre creadors i docents on experimentar i pensar juntes, un espai per prendre decisions col·lectives i, potser, transformar el que ja no ens serveix. Volíem repensar l’aula i obrir-la a l’aprenentatge d’allò inesperat per desbordar-la, sortir de la seva domesticació i arribar a llocs que encara no coneixem. Per això, vam sortir al carrer i al barri per explorar les relacions entre pedagogia i espai públic, com a llocs no normativitzats on redescobrir altres aprenentatges.

En un moment en què les pràctiques educatives semblen amenaçades per la productivitat, voíem pensar en els laboratoris pedagògics com a espais de llibertat i de trobada amb l’altre, on l’educació pot actuar amb finalitats diferents a l’acumulació de coneixement. Fora de classe va explorar altres educacions possibles construides a partir de l’escolta del context, la imaginació que emergeix de l’avorriment i l’atenció al cos.

 

  • Sessió 1: El cos és el lloc de l’experiència. A càrrec d’AIMAR PÉREZ GALÍ
  • Sessió 2: No perdem el temps. A càrrec de SONIA GÓMEZ
  • Sessió 3: Una invitació al moviment no domesticat. A càrrec de SERGI FAUSTINO
  • Sessió 4: Transferències. A càrrec de FERNANDO GANDASEGUI

Objectius

  • Adquirir eines per comprendre millor els sabers del cos
  • Treballar amb els llenguatges de la dansa i el moviment per acostar-nos a les arts vives com a espectadors sensibles i conscients
  • Descobrir en els processos artístics del creadors contemporanis noves metodologies per incorporar a l’aula
  • Dissenyar material pedagògic a partir de la transferència d’experiències viscudes
  • Establir relacions entre iguals per compartir pràctiques docents
  • Enfortir la xarxa de relacions del professorat del barri de La Marina