PROJECTE COS I MOVIMENT – ESCOLA BRESSOL MUNICIPAL LES QUATRE TORRES

ESCOLA BRESSOL MUNICIPAL LES QUATRE TORRES: LA INCORPORACIÓ DEL PROJECTE COS I MOVIMENT A LA HISTÒRIA DE L’ESCOLA I LES SEVES DERIVADES

 Loris Malaguzzi reflexionava sobre com ”És important l’elecció de projectes que, d’alguna manera, ja formen part de la història i l’experiència de l’escola”.

L’equip educatiu de Les Quatre Torres va decidir participar en el projecte Cos i Moviment amb l’objectiu d’unir dues inquietuds:

 -d’una banda, per avançar en la reflexió que feia temps que duien a terme i que girava a l’entorn de la qüestió: “què vol dir treballar la dansa i la música a l’escola bressol?”.

 -d’altra banda, com a continuïtat del treball d’investigació de l’equip educatiu respecte “la llibertat de moviment en l’infant petit”, el qual havien iniciat anys enrere arrel de les tesis d’Elionor Glodschmith i que posteriorment havien aprofundit amb formació vinculada a conèixer les aportacions d’Emi Pickler i de l’Institut Lóckzy.

 El Projecte Cos i Moviment s’ha desenvolupat d’una forma específica a l’escola Les Quatre Torres i n’ha resultat un treball de fons que ha donat lloc a boniques propostes. “La Dansa dels Peuets” és una d’aquestes propostes, la qual descrivim a continuació:

Dins el període d’adaptació, els grups de caminants del centre van iniciar aquesta petita dansa. Les educadores van escollir la peça musical “Peu, peu, peu”, de la Dàmaris Gelabert com a suport d’aquest ritual, el qual realitzaven sempre en el matalàs. Cada infant té un coixí i la seva panera de vímet on hi guarda els mitjons i les sabates.

L’objectiu era acollir a cadascun dels infants amb aquesta proposta, la qual ha esdevingut un moment únic i privilegiat de l’educadora amb cada nen o nena. Mentre sona la cançó i l’educadora també va cantant, l’adult fa petites fregues als peuets de l’infant. En tot moment s’estableix contacte visual, doncs valorem la mirada com un element fonamental en la creació d’aquesta base segura que estem construint entre grans i petits.

Arantxa Coca, en el seu llibre “El creixement emocional del nen”, afirma: “El tacte és un dels sentits més desenvolupats del bebè fins als tres mesos i, per tant, una primeríssima font d’informació sobre l’entorn i un vehicle de transmissió de missatges d’acceptació i d’estima. El contacte físic i les carícies reforcen la vinculació entre mare i fill ( … )”. Per aquest motiu, des del Projecte Cos i Moviment, apostem per promoure propostes relacionades amb el sentit del tacte, sostingudes sempre per la mirada, ja en el període d’adaptació.

Alguns exemples podrien ésser:

-Fregar/ Acaronar el cos o una part. Exemples de  propostes:

-Jocs de dits: “Aquest és el pare, aquesta és la mare… “, “Aquest és l’un…” tot fent un petit massatge ( també ho podem fer amb crema hidratant ).

-Jocs de mans: “Ballmanetes”, petit massatge a les mans amb la cançó “Petita la mà”, d’Anna Roig, del cd “Massatge amb cançons”

-Petit massatge amb oli d’ametlles als peuets amb la cançó “ Jo tinc dos petits peuets germans…” amb oli d’ametlles.

-Anar fregant les diferents parts del cos amb la cançó “Peu polidor”.

-Picar sobre el cos o una part: per exemple, seguint un petit ritme tipus “body percussion”, el joc de falda de l’escarabat bum bum”, el joc motriu “peu mort” o mà morta”.

-“Passejar” amb els nostres dits i mans fent “passes  d’elefant” ( tota la nostra mà sobre l’esquena de l’infant ) o fent “passes de formiga” ( ditets per sobre l’esquena ). Podem associar les propostes a les cançons “l’elefant” i “les petites formiguetes”. El mateix amb la cançó “El dit granger”, de Laura Carrión i Anna Roig, amb una proposta perquè uns dits juganers es passegin per la cara de la criatura.

-Pentinar: per exemple, amb la cançó “Plou i fa sol, les bruixes es pentinen” i fem el moviment de pentinar per sobre l’esquena.

-Acariciar: per exemple, amb la cançó “La ploma”, de Dàmaris Gelabert, acariciant el nadó amb una ploma o seguint la cançó “Moixaines” de Jaume Barri.

-Fer pessigolles: per exemple, amb la cançó de “Pessigolles” de Grimpallunes o amb el joc de falda “Quan vagis a la carnisseria” o “Quan vagis a la peixateria”.

-“Pessigar” amb el joc de dits “Pessic pessiganya”

-Dibuixar sobre el cos. Un conte a la meva esquena: “Voy a cazar un oso”, de Helen Oxenbury, joc de falda “Conill conillam”, fem rodones amb la música de “pedra, pedreta”, …

-Fer rodolar un objecte sobre el cos ( una pilota, un cotxe, … ) amb la música de “Roda, roda, moliner” o “La sínia” o una poma seguint el conte “La poma”, …

I altres possibles materials per als massatges poden ésser: saquets, esponges, paper de seda arrugat i fet una bola, trossos de mànega, … .

 

Bibliografia:

-Badia, M. I Vidal, À. ( 2007 ): Tat!. Recull de moixaines, jocs i cançons per a infants. Barcelona: Arola Editors.

-Leboyer, F. ( 2013 ): Xantala. Un art tradicional: el massatge dels infants. Barcelona: Altafulla

-Malaguzzi, L. ( 1996 ): Malaguzzi i l’Educació Infantil a Reggio Emilia. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.

-Navarro, M. ( 1991 ): Moixaines i jocs de falda. Barcelona: Associació de mestres Rosa Sensat.

 titol-ebm-les-quatre-torres

Deixa un comentari