PROJECTES PRESENTATS – IPAM 2013

Els projectes que es van presentar dins l’IPAM 2013 van ser els següents:

La Veronal – Islandia

La Veronal_Islandia_© Tristán Pérez

Un dels principals fracassos de la història del pensament occidental és la supeditació de la imatge a la idea que representa. El que és visual ha guanyat la partida. Només pervertint la imatge podrem deixar-la enrere i caminar cap a una nova veritat. Islàndia és una reflexió sobre la relació entre significant i significat, sobre els vincles creats entre una imatge i els conceptes que suggereix. Es centra en el mecanisme de reproducció i representació d’un concepte, paraula, text, imatge o cançó, els quals van directament associats a un significat que pot transcendir en una nova realitat.

La Veronal està dirigida pel coreògraf Marcos Morau i formada per artistes procedents de diversos àmbits. La recerca de noves formes d’expressió i un potent llenguatge narratiu són els principals elements distintius de la premiada companyia. Recentment ha creat una peça per al Cross Connection Ballet de Copenhagen i ha estat convidada a crear per a les companyies sueques Norrdans i Skånes Dansteater, així com per a la Compañía Nacional de Danza. Es disposa a crear un decàleg en el que cada peça està situada o pren com a punt de partida un país o ciutat del món, creant una analogia entre dansa i geografia i que ja compta amb títols com Siena, Islàndia, Rússia, Finlàndia, Maryland o Suècia.

Direcció: Marcos Morau. Coreografia: Marcos Morau en col·laboració amb els intèrprets. Intèrprets: Lorena Nogal, Inma Asensio, Sau Ching-Wong/Cristina Goñi, Manuel Rodríguez/Xavi Auquer, Tanya Beyeler. Assistent de coreografia: Lorena Nogal. Dramatúrgia i textos: Pablo Gisbert-El Conde de Torrefiel. Espai i il·luminació: Enric Planas & La Veronal. Música: diversos autors islandesos. Fotografia: Tristán Pérez-Martín. Vídeo: Edu Pérez. Vestuari: Soffía Ósk Stefánsdóttir. Producció: Juan Manuel Gil.

Amb la col·laboració de Roberto Fratini, Mercat de les Flors, DeVIR/CAPa Centro do Artes Performativas do Algarve
i Graner Centre de Creació. Amb el suport d’INAEM-Instituto Nacional de las Artes Escénicas y
la Música i Departament de Cultura-Generalitat de Catalunya.

+ info: www.laveronal.com

Societat Doctor Alonso – Introduction to introduction

Societat Doctor Alonso_Introduction to introduction

Què mou al mocador? 
L’aire / El ventilador 
Què mou al mocador? 
El ventilador / La música 
I què mou l’aire? 
El mocador? 
Qui mou a Nina Simone? …

Societat Doctor Alonso està dirigida pel director teatral i dramaturg Tomàs Aragay i la ballarina i coreògrafa Sofia Asencio. Una de les claus fonamentals del llenguatge creat per la companyia és el concepte del desplaçament, de situar quelcom fora del seu lloc o espai propi per indagar com aquest desplaçament modifica el llenguatge. Aquesta maniobra de desplaçament s’ha revelat com una eina eficaç per generar espais de discurs poètic que posin en qüestió l’statu quo de la nostra comprensió de la realitat.

Direcció: Tomàs Aragay. Creació i interpretació: Sofia Asencio. Espai escènic i il·luminació: CUBE.bz. Producció: Sònia Isart. Management: Iva Horvat. Amb la col·laboració de BUNKER, L’Agora de la Danse i Teatro Pradillo. Amb el suport de Generalitat de Catalunya i INAEM.

+ info: www.doctoralonso.org

  Eulàlia Ayguadé – Little Me

Eulàlia Ayguadé_Little Me

“Totxo”… La representació de l’objecte compacte, sense dinamisme, excepte quan te’l llencen a la cara. Però… t’has tancat mai amb totxos en una habitació? Segur que al cap de només dos dies tens la sensació que t’estan mirant i tu els mires en retorn. Ja no són tan inútils com et pensaves, són molt ferms en les seves idees, estan allà per ajudar-te, per compartir, i te n’adones de la seva força, del seu pes, del seu risc, però alhora de la seva fragilitat, de la seva facilitat per desfer-se i convertir-se en pols, en res. Són una petita metàfora de les persones. Tres intèrprets intenten a través de la precisió, el detall, la rapidesa i l’equilibri, interactuar amb aquests totxos per construir i entendre i, així, crear el seu petit món.

Formada en música al Liceu i al Conservatori de Barcelona i en dansa a l’Institut del Teatre i P.A.R.T.S, Eulàlia Ayguadé ha treballat amb diferents companyies i coreògrafs, com Akram Khan, Roberto Olivan i Hofesh Shechter, entre d’altres. A més ha creat les seves pròpies peces, com el solo Silenci, que va comptar amb l’ajut de Wim Vandekeybus, el duet Zomm In, amb Radek Hewelt, i la peça Twice read, amb Anton Lachky (un dels fundadors i membre de Les Slovaks). És una de les ballarines catalanes amb més rellevància dins la dansa contemporània internacional. L’any 2010 va ser nominada com a ballarina excepcional en el marc dels Premis de la Crítica de Londres.

Direcció artística: Lali Ayguadé. Coreògrafs i ballarins: Lali Ayguadé, Joan Català, Kin Young Jin. Compositor: Josep Baldoma.

Una coproducció de Mercat de les Flors. Amb el suport de Mercat de les Flors, Akram Khan Company, Tanzhaus NRW
Düsseldorf i La Caldera. Amb la col·laboració de Graner Centre de Creació (residència).

Roser López Espinosa – Lowland

Roser López Espinosa_Lowland_© Alfred Mauve

Fascinats per les migracions dels ocells, volem aprendre a volar. Lowland ens retorna a l’animalitat del cos i del moviment, a l’aprenentatge, l’esforç, la tenacitat i la resistència, la bellesa, l’esperit de superació i l’esperit de llibertat. Lowland és el paisatge de cadascú i el viatge. Només es pot volar amb el cos i ens caldrà enginy i imaginació per aconseguir unes ales. Un imaginari del món de les aus i dels homes, ple de llum i vitalitat a Lowland, la terra baixa.

Roser López Espinosa és graduada en Dansa Contemporània l’AHK d’Amsterdam i segueix entrenaments amb l’ex entrenador olímpic de gimnàstica Jaume Miró. Balla a Holanda amb la cia Magpie de Katie Duck, Marta Reig Torres i Pere Faura. A Barcelona col·labora especialment amb Àngels Margarit / Cia Mudances, i també amb Cesc Gelabert i Iago Pericot, entre d’altres. Des del 2006 ha creat peces pròpies (The lizard’s skin, Còncau II, Miniatura, etc) que han rebut el reconeixement internacional amb premis a Masdanza, al Certamen de Burgos-NY i al Certamen de Madrid, i s’han vist a Europa, Egipte, Canadà i Japó. Al 2013 estrena Lowland, en coproducció amb el Mercat de les Flors.

Concepte i direcció: Roser López Espinosa. Creació i dansa: Guy Nader, Roser López Espinosa. Música original: Ilia Mayer. Disseny il·luminació: Katinka Marac. Assistent moviment: Maria Campos. Assessorament dramatúrgia: Raquel Tomàs, Maria Campos. Disseny de vestuari: Lluna Abert. Zoòtrop: Noemí Laviana. Acompanyament artístic: Àngels Margarit. Equip tècnic: Katinka Marac, Israel Quintero. Producció: L’escènica-Elclimamola. Management: Marine Budin/Elclimamola.

Una coproducció de Mercat de les Flors. Creat en residència a Graner Fàbrica de Creació, La Caldera-Centre de creació de dansa
i arts escèniques contemporànies i Àngels Margarit/Cia Mudances, L’Estruch, KREA/Azala i LSD Movement/Losdedae com
a premis del Certamen Coreográfico de Madrid/Paso a Dos, Melkweg Theater i Dansateliers. Amb la
col·laboració del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

+ info: www.roserlopez.com

Umma Umma Dance & Manuel Rodríguez – Stuntman/Loser Kings

Stuntman ©Guido Sarli

Umma Umma Dance i Manuel Rodríguez presenten un programa doble format per Stuntman i Loser Kings. Stuntman és la darrera creació de Guido Sarli, un solo interpretat per Ares D’Angelo. La peça s’estrenarà el proper 19 d’octubre en el marc del Festival Sâlmon, al Mercat de les Flors. Loser Kings neix de la col·laboració entre Umma Umma Dance i Manuel Rodríguez. La peça ha rebut premis en varis certàmens internacionals (Masdanza, Madrid, Burgos i Copenhague) i ha estat presentada en diversos festivals europeus. També ha estat seleccionada pel circuit Aerowaves Dance Across Europe 2013. Aquest treball explora on s’allotja l’essència autèntica i primitiva de l’ésser humà, mirant l’interior del cos com una al·legòrica pressó de l’individu.  

Umma Umma Dance és una companyia dirigida per Guido Sarli. Des de la seva fundació l’any 2010 a Barcelona ha estat convidada a varis festivals internacionals. Les seves creacions han rebut varis premis coreogràfics. L’any 2012 va col·laborar amb Manuel Rodríguez en la creació de Loser Kings. Manuel Rodríguez és intèrpret i coreògraf freelance. Ha ballat en vàries companyies com Provisional Danza, La Veronal i Sharon Friedman, entre d’altres. Les seves creacions han resultat premiades en varis certàmens coreogràfics i presentades en festivals internacionals Actualment treballa amb James Thiérrée i en el seu propi projecte, Savescreen.

Stuntman – Direcció i coreografia: Guido Sarli. Intèrpret: Ares D’Angelo. Disseny de llums: Horne Horneman.  Una producció de Lalavanderia. Amb la col·laboració de Graner Centre de Creació, Mercat de els Flors, Centro Coreográfico de La Gomera, La Caldera, Festival Sâlmon, Auditorio de Tenerife, Paso a 2 Plataforma Coreográfica i Fienile Fluò Bologna.

Loser Kings – Direcció i coreografia: Guido Sarli i Manuel Rodríguez. Asessors en la dramatúrgia: Georgina Oliva, Pablo Gisbert. Intèrprets: Xavi Aluquer, Ares D’Angelo, Lautaro Reyes. Una producció de Lalavanderia. Amb la col·laboració de Graner Centre de Creació, Mercat de les Flors, Centre Cívic Barceloneta,
Festival Escena Poble Nou, Centre Cívic Can Felipa, Centre Cultural La Bòbila, L’Estruch, Festival Per Amor a l’Hart i
Festival Sâlmon.

+ info: http://ummaummadance.com  // http://aboutmanuelrodriguez.blogspot.com.es

CONTRAPUNCTUS Danceport – Full Evening

FULL EVENING

CONTRAPUNCTUS Danceport / Full Evening

Com percebem i experimentem una peça de dansa depenent del que escoltem? La pregunta resulta clau per submergir-se en una proposta que juga a descobrir com la música, el so, el paisatge sonor i fins i tot el silenci, modifiquen i canvien la percepció del que estem veient i, per extensió, de tot allò que ens rodeja.

Fundada l’any 2005 per Claudi Bombardó i Nora Sitges-Sardá, CONTRAPUNCTUS Danceport ha presentat des d’aleshores treballs com 40 cadires/unplaced, DOS, STILL HOUR o REVOLVER/identi(c)tats, entre d’altres. Claudi Bombardó s’ha format a l’Institut del Teatre de Barcelona, John Cranko School de Stutgart i Heinz Bosl Stiftung a Munic. Ha estat ballarí de l’Òpera de Viena i coreògraf en companyies internacionals com la Tanzkompanie der Oper Graz i abcdancecompany. Amb una destacada carrera internacional, Nora Sitges-Sardà ha treballat al costat de coreògrafs com Duato, McGregor, Forsythe, Kylián i Fabre. Actualment és subdirectora i assistent artística de la companyia de dansa del teatre Gärtnerplatz de Munic.

Idea i concepte: Claudi Bombardó, Nora Sitges-Sardà. Coreografia: Claudi Bombardó en col·laboració amb els intèrprets. Intèrprets: Iratxe Ansa, Laia Duran Fígols, Emanuel Gázquez, Nora Sitges-Sardà, Maxime Ianarelli. Composició musical: Varis autors. Escenografía: CONTRAPUNCTUS Danceport en col·laboració amb Adrià Pinar. Vestuari: CONTRAPUNCTUS Danceport en col·laboració amb Mari Simón. Disseny d’il·luminació: Claudi Bombardó, Cristina Conde Eujen. Concepció sonora: Claudi Bombardó, Jordi Salvador. Cap tècnic: Cristina Conde Eujen. Tècnic de so: Jaime G. De Vinuesa. Fotografía: Àlex Rademakers, Josep Aznar.

Una peça creada per CONTRAPUNCTUS Danceport. Coproduït per Festival GREC 2012.

+ info: www.contrapunctusdanceport.blogspot.com

Roberto Olivan/Enclave Arts del Moviment – A place to bury strangers

Roberto Olivan_A Place to... © Jesús Robisco

A place to bury strangers és l’inici d’un camí de tornada cap a allò que cadascú podria considerar essencial. Descobreix una manera dura d’afrontar la societat, les relacions sentimentals, la mort parcial de l’ésser. Trobar el lloc al qual pertanyem; on trobem la llar sense casa, on ens sentim rics sense tenir diners, on ens sentim connectats amb tot i tots.
 
Després d’estudiar a l’Institut del Teatre de Barcelona, Roberto Olivan es va instal·lar a Brusel·les, ciutat clau en la seva formació i carrera professional. Es va formar a P.A.R.T.S. i va començar a ballar professionalment a Rosas Dance Company en títols com World Drumming o Achertland. Ha creat peces per a Rosas i Needcompany, entre d’altres. L’any 2003 va fundar la seva pròpia companyia, Olivan Enclave Dance Company, amb la qual va estrenar De Farra o Homeland. Actualment dirigeix la companyia Enclave Arts del Moviment. També dirigeix el Taller de Dansa Contemporània Deltebre Dansa Internacional des de 2004 i imparteix cursos en escoles i centres de tot el món.

Creació i intèrprets: Spela Vodeb, Sol Vázquez, Felipe Salazar, Roberto Olivan, Matias Marré. Dramatúrgia: Roberto Magro. Música: Laurent Delforge. Il·luminació: Manu Martínez. Vestuari: Roberta Petit. Management i difusió: DROM/Carmina Escardó.

Una producció de Mercat de les Flors i Enclave Arts del Moviment. Amb la col·laboració de TRANSVERSAL, xarxa d’activitats culturals. Agraïment especial: Guillem Albà.

+ info: http://robertoolivan.com

Els comentaris estan tancats.