Trocas al Brasil

La primera setmana hem estat a Fortaleza amb la Cia Móns. Els ballarins han realitzat tallers a diferents escoles municipals de Fortaleza situades en diferents barris: escoles que reben ajudes de ONG’s en les qual la motivació d’anar a l’escola es que allí tenen el menjar i també a l’escola municipal  “Vila das Arts” (centre d’ensenyament de la dansa bàsica per a nenes i nens fins a 14 anys) en la què han dissenyat el seu projecte educatiu i on bequen als futurs ballarins professionals. El cap de setmana, després dels tallers, aquests nens i nenes tenien l’oportunitat de veure l’espectacle “Momentari” al teatre Dragão do Mar dins del “Festival de teatro infantil do Cearà. TIC”.

Sin título2

El curs de maleta pedagògica del Dan Dan Dansa per a mestres es va fer durant el cap de setmana de forma intensiva. Es va plantejar el curs com un intercanvi de metodologies i recursos per tal de trobar entre tots la manera més fàcil d’entrar i introduir la dansa o el moviment a les escoles públiques, donat que els alumnes eren professors de dansa en centres d’ensenyament de la dansa o universitat. A fi què els professors d’Ensenyament Fundamental (així és com anomenen l’educació primària) puguin veure en la dansa un valor educatiu més enllà de l’exhibició. Perquè la creença de molts professors allà és “per què dansa si ja es balla a l’escola?”

Sin título4

La següent setmana ens hem desplaçat a Rio de Janeiro. Els tallers a diferents entorns i escoles han estat dirigits per la Cia Pendiente. L’organització dels tallers ha estat una mica diferent, per prioritzar l’atenció a les escoles dels barris més perifèrics que gaudeixen de pocs recursos, s’ha invertit. Així és, que els tallers s’han realitzat uns al Centro Coreografico de Rio de Janeiro i els altres al Teatro Cazilda Becker, d’aquesta manera també els donaves a conèixer altres espais destinats també a la dansa. Han participat grups escolars de totes les edats i disciplines, des d’un grup de gimnàstica rítmica professional a l’escola Da Mare situada enmig de dues faveles en un situació de conflictes bèl·lics constant. I seguint amb les directrius del projecte Trocas, durant el cap de setmana al Teatro Cazilda Becker la cia Pendiente compartia amb aquests nens, nenes i mestres l’espectacle “D’un paper Blanc” traduït especialment al portugués.

Després dels tallers i en horari de tarda, per facilitar que el professors de barris més allunyats poguessin arribar vàrem fer el curs sobre com utilitzar la maleta pedagògica del Dan Dan Dansa. El perfil dels professors era molt divers però tots tenien un punt en comú, mai s’havien plantejat que poguessin introduir la dansa o el moviment a l’escola. A partir de la metodologia i organització dels continguts de la pròpia maleta es va analitzar, reformular i recollir altres propostes per intentar fer dels materials de la maleta un recurs útil pel context del Brasil. Cal tenir present, i així ho vàrem transmetre, que la maleta del Dan Dan Dansa es va fer per un context molt concret i responent a unes demandes dels mestres del nostre territori. Tot i així hem pogut comprovar que, després d’una reformulació dels conceptes més curriculars i d’una bona contextualització, els materials i activitats proposades dins la maleta per treballar la dansa a l’aula són útils, pràctics i fàcils d’utilitzar per un mestre, independentment de la seva formació artística.

 Sin título

Els ballarins, sorpresos, els contesten amb propostes de moviment que formen part de Momentari, espectacle que després es va veure al teatre Dragão do Mar, entre setmana en horari escolar pel matí i en cap de setmana per a públic familiar. Aquest espectacle forma part del “Festival de teatro infantil do Cearà. TIC”. L’accés es totalment gratuït, i tot i així hi ha centres escolars que no poden anar-hi perquè no reben a temps l’ajuda econòmica per pagar el transport.

Projecte Trocas

El projecte educatiu del Mercat/GRANER viatja a Brasil amb el nom de Trocas del 7 al 27 d’octubre. Diferents companyies de dansa del nostre territori es veuran a diferents ciutats de Brasil i la maleta pedagògica del Dan Dan Dansa les acompanya. La idea és compartir recursos i tallers educatius per a gent de totes les edats: nens, joves, adults, famílies i sobretot una especial atenció als/ les mestres d’escoles municipals per a fomentar l’escolarització dels residents en zones conflictives.

Més informació: Proyecto Trocas

Captura de pantalla 2014-12-29 a la(s) 14.58.48