Primer trimestre d'EN RESiDÈNCiA a l'Institut Teresa Pàmies amb Emma Villavecchia i Maria Soberon
Des de l’octubre, Emma Villavecchia i Maria Soberon estan duent a terme una residència conjunta amb l’alumnat de 4t d’ESO de l’Institut Teresa Pàmies, en el marc del programa EN RESiDÈNCiA. Després d’un primer trimestre d’aterratge i descobriment mutu volem explicar-vos quines han estat les primeres sensacions a l’aula, les primeres sortides fora d’ella i el punt de partida de les coreògrafes a l’hora de proposar pràctiques a l’alumnat.
Des de l’Institut Teresa Pàmies, amb Gemma González i Gerard Segura com a docents, durant el mes de setembre es va treballar per contextualitzar i preparar l’arribada de l’Emma i la Maria començant a plantejar petits exercicis corporals molt senzills i conversant al voltant del que passaria: desenvolupament d’una proposta de moviment a l’aula.
Ja amb l’Emma i la Maria el treball s’ha desplegat a través d’exercicis que posen en connexió el cos i també les paraules, les preguntes i els silencis. A través d’exercicis individuals i col·lectius s’han anat alternant pràctiques de relaxació i introspecció corporal, altres propostes de consciència corporal, i també exercicis per treballar l’espai i el temps en relació al moviment. En diferents moments s’ha reflexionat també conjuntament sobre el que estava passant i s’han fet propostes que es situen en el diàleg entre el llenguatge verbal i el cos.
Un dels moments clau del trimestre ha estat la sortida al Mercat de les Flors, on l’alumnat ha visitat tots els espais del Mercat i ha pogut descobrir la dimensió tècnica d’un espai escènic. En aquesta mateixa visita van compartir amb diferents perfils del Mercat que els van explicar diferents projectes que s’hi desenvolupen i van poder realitzar una de les sessions de cos a la Sala MAC. La primera visita al Mercat serveix per instaurar en l’imaginari de l’alumnat un dels objectius d’ENRESiDÈNCiA: la presentació pública d’una creació col·lectiva.
L’Emma i la Maria expliquen així com han estat aquests tres primers mesos de treball conjunt amb l’alumnat i amb els docents:
El començament d’ENRESiDÈNCiA ha estat un repte que sabíem que seria enriquidor, encara que no podíem imaginar com de realment complex, commovedor i inspirador seria aquest procés que només ha fet que començar. El suport de la Gemma, el Gerard i el Roger com a còmplices mediadors ha emmarcat la relació amb l’alumnat des del principi. La seva presència i aportacions ens han permès estirar dels interessos i la capacitat atencional del grup cap a un espai on es comença a reflexionar conjuntament i les propostes aconsegueixen tenir certa continuïtat. També ha estat interessant trobar maneres de practicar la paciència i l’assertivitat constructiva, un esforç nodrit per l’evolució i obertura de l’alumnat a cada sessió.
En un grup heterogeni com el del Teresa Pàmies, un altre dels reptes principals ha estat transmetre i fer accessibles les propostes més subtils d’introspecció corporal o emocional, amb la gimnàstica atencional i relacional que requereixen. Per a molts i moltes, aquesta és la primera experiència amb una mirada cap a dins que busca sentir i anomenar les sensacions que acompanyen el cos. Per aquesta raó, ha estat important entendre com es troben durant les sessions, convidant-los a compartir i valorar el que els passa, de manera presencial i també anònima. En alguns casos, aquesta valoració ens ha servit de reforç positiu, com ha passat amb les relaxacions guiades. En altres casos, la valoració del grup ens ha inspirat un canvi de rumb. Aconseguir un moment de silenci i calma compartit és important, una base sobre la qual construir. També cal propiciar moments de distensió i descompressió mitjançant el joc i el sentit de l’humor. A l’aula, el temps transcorre de manera diferent quan els alumns s’interessen pel que els està succeint.
És inspirador reconèixer en els estudiants l’impacte de les seves pròpies paraules. Reconèixer-los pensant o sostenint una pregunta que encara no saben articular, reforça el valor i la necessitat d’espais com aquest, diferents de l’aula amb pupitres. Espais de preguntes obertes que impliquen el cos i exposen la utilitat d’un llenguatge compartit davant d’una situació poc familiar. Espais per prendre consciència corporal, grupal, espacial, temporal… Ha estat també especial veure’ls en un altre context gràcies a l’excursió al Mercat de les Flors, teixint connexions amb el món exterior i començant a contextualitzar les sessions dins d’un procés més ampli que implica algun tipus de creació col·lectiva.
Estem molt agraïdes amb El Graner i ENRESiDÈNCiA per la confiança i l’oportunitat d ‘endinsar-nos en un procés de desplaçament tan fèrtil. Esperem amb entusiasme el propertrimestre, desitjant veure brollar les llavors plantades conjuntament.
El Mercat de les Flors-Graner també està comissariant i mediant la residència de Miquel Barcelona a l’Institut Dolors Aleu, amb l’alumnat de 2n d’ESO, consulta’n tota la informació AQUÍ
Més info i seguiment del programa complet d’EN RESiDÈNCiA a http://www.enresidencia.org/
EN RESiDÈNCiA és un programa de l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona, ideat en cooperació amb l’Associació A Bao A Qu.