Im-mediacions va ser una taula de treball col·laborativa que va convocar 4 equipaments culturals de proximitat (Graner, Bàscula, Inefable i l’AMCL) per reflexionar sobre les interseccions entre cultura, arts, educació i territori dins del Programa Caixa d’Eines del Pla de Barris de la Marina. Im-mediacions va ser un projecte d’artefactum en col·laboració amb el Programa Caixa d’Eines del Pla de Barris de la Marina. Es van realitzar quatre sessions pràctiques amb els/les coordinadors/es dels equipaments (La Bàscula, El Graner, La Inefable i l’AMCL), i una jornada conjunta amb els centres educatius adscrits al programa Caixa d’Eines 2020-21. Cada sessió va tenir un dels equipaments com a espai amfitrió.
El projecte es va proposar com un espai de col·laboració on es va reflexionar sobre les polítiques i les estètiques de proximitat per teixir vincles amb les comunitats educatives a través del disseny i la creació d’espais de mediació. El programa es va orientar a repensar els espais i els temps de la comunitat, mobilitzar els imaginaris i les gramàtiques de la mediació en arts i educació, i desplaçar les inèrcies del model de consum cultural (oferta/demanda, recursos, productes i relacions instrumentals) cap a una ecologia de les pràctiques col·laboratives al barri de la Marina.
Quines són les matèries i els subjectes comuns entre l’educació, l’art i la cultura? Quina mena de relacions establim des de l’àmbit de la cultura amb les comunitats educatives? Com treballar la qualitat dels vincles en temps de pandèmia? Com qüestionar el paradigma del consum cultural a través del co-disseny d’espais de mediació? Com impulsar una ecologia cultural i educativa al barri de la Marina basada en pràctiques de col·laboració que involucrin diverses comunitats en la creació d’espais de trobada i conversa?
Artefactum és un col·lectiu format per Esther Blázquez i David Pérez que transita entre les arts en viu, l’educació i el pensament crític. Les seves propostes exploren la capacitat de les arts per desenvolupar artificis, dispositius i situacions que interroguen el present cultural, social, educatiu-, obrint àmbits d’invenció i propiciant processos d’aprenentatges múltiples, situats i transversals.
Llegir més
Llegir menys