El primer trimestre de la cia. Aina Lanas amb la col.laboració d’Irene Baeza (Iby) amb l’alumnat de 3r d’ESO de l’Institut Escola Antaviana ha estat un període d’aterratge i familiarització amb el llenguatge i la metodologia proposades per les coreògrafes al grup. Amb la col·laboració dels docents Quim Cubarsí i Carme Salinas, l’alumnat ha anat entrant en les dinàmiques i principis de moviment i ritmes de les danses urbanes, treballant elements clau com la musicalitat, la improvisació i la connexió amb l’espai escènic. S’ha treballat especialment la relació entre cos i càmera, explorant com la dansa pot esdevenir un llenguatge visual més enllà del moviment mateix.
Aquests mesos s’ha pogut passar per diferents moments del procés. Una primer moment d’introducció i sensibilització: durant les primeres sessions, s’ha generat un ambient de confiança i també de curiositat que ha portat al descobriment, on l’alumnat ha tingut l’oportunitat d’experimentar diferents tècniques i eines de la dansa urbana amb una mirada contemporània. A través de diverses dinàmiques de grup i jocs coreogràfics, han començat a reconèixer el cos com a eina de comunicació i expressió artística, també es comença a intuir com es poden construir narratives a través del moviment. Més endavant s’ha aprofundit en l’exploració del moviment individual i col·lectiva, tant l’Aina com l’Iby han motivat que l’alumnat experimenti amb seqüències de moviment creades pels mateixos alumnes. Aquest procés ha estat un fet que ha portat a empoderar-los com a creadors i creadores i donar-los veu en la construcció i creació de la peça. A més, hem treballat la relació amb l’espai, entenent com el cos pot interactuar amb l’entorn i amb la mirada de la càmera.
En algunes de les sessions s’han incorporat eines de creació digital (amb el mòbil, càmeres, etc) això ha permès que els participants explorin com la dansa també pot treballar conjuntament amb el llenguatge cinematogràfic. S’han treballat amb conceptes com el pla seqüència, els angles de càmera i el muntatge coreogràfic en directe, posant èmfasi en la simultaneïtat entre acció i registre audiovisual. L’alumnat ha pogut desenvolupar els seus propis storyboards, visualitzant com estructurar els moviments dins d’un pla cinematogràfic.
Durant l’últim mes ens hem centrat en la preparació de la sessió oberta i en començar a articular i dibuixar una proposta escènica que mostri el treball realitzat. L’objectiu no és només la presentació d’un resultat final, sinó que l’alumnat experimenti la dinàmica d’un procés de creació real, assumint rols actius en la presa de decisions i en l’adaptació a imprevistos. La col·laboració i el diàleg han estat pilars fonamentals en aquesta etapa, així com la preparació per la sessió oberta.
El més significatiu d’aquest procés ha estat la capacitat de treballar en grup per a la realització d’una gravació d’una escena coreogràfica en directe, on cada alumne ha assumit un paper concret en la creació col·lectiva. El procés es manté en una pràctica constant i en una conversa oberta per reforçar la implicació i autonomia creativa de l’alumnat. En aquest sentit, l’Aina, l’Iby i el professorat consideren que és essencial que l’alumnat faci una visita al Mercat de les Flors per començar a dimensionar el lloc que habitaran i comprendre millor la seva relació amb un espai escènic professional. Aquesta experiència pot ser clau per reforçar el seu vincle amb la pràctica escènica i ajudar-los a situar la seva creació dins d’un context més ampli.
EN RESiDÈNCiA és un programa de l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona, ideat en cooperació amb l’Associació A Bao A Qu, que porta els creadors a treballar durant tot un curs a l’aula. Aquest treball, que conclou amb la presentació d’una peça, en aquest cas vinculada a la dansa i el moviment, posa en diàleg d’una manera intensa i significativa creació, educació i mediació.
Llegir més
Llegir menys