Azkona&Toloza

Azkona & Toloza són Laida Azkona Goñi i Txalo Toloza-Fernández. A mig camí entre Barcelona, ​​Pamplona i el Desert d’Atacama, Azkona & Toloza són una parella d’artistes dedicada a la creació de projectes d’arts vives. Amants de les possibilitats performàtiques dels arxius documentals, a més de desenvolupar els seus propis projectes en parella o per solitari, Azkona & Toloza han col·laborat, entre d’altres, amb la perfomer Sònia Gómez, el director d’escena Roger Bernat o la companyia de teatre documental mexicana Lagartijas Tiradas al Sol.

El productor musical Juan Cristóbal Saavedra, la coreògrafa i dissenyadora d’il·luminació Ana Rovira, la dramaturga Raquel Cors Munt i l’oficina de managment i producció Elclimamola col·laboren habitualment amb Azkona & Toloza. Els seus últims dos projectes escènics són ‘Extraños Mares Arden’ i ‘Tierras del Sud’.

https://miprimerdrop.wordpress.com
ig @azkonatoloza
http://www.tea-tron.com/txalotoloza/blog/

  • 2016 · col·laboració Sâlmon< · Extraños mares arden
  • 2014 · col·laboració Antic Teatre · Trópico núm.9 Tierra quemada
  • 2018 · convocatòria pública · Tierras del sud
  • 2020 · residència de creació convocatòria pública

SOBRE EL PROJECTE EN RESIDÈNCIA 2020:

TEATRO AMAZONAS és un projecte documental en l’àmbit de les arts vives i forma part de la sèrie documental PACÍFICO, sèrie centrada en les noves formes de colonialism, la barbàrie sobre el territori i els pobles originaris de Llatinoamèrica i la seva estreta relació amb el desenvolupament de la cultura contemporània.
TEATRO AMAZONAS és la tercera peça de la sèrie després de ESTRAÑOS MARES ARDEN i TIERRAS DEL SUD. La primera d’elles està dedicada a la relació entre la família Guggenheim, el desenvolupament de la indústria minera al desert d’Atacama i el naixement de la indústria de l’art contemporani; I la segona versa sobre la relació entre l’Estat Argentí, el poble maputxe i la família d’industrials tèxtils Benetton, propietària de 1.000.000 hectàrees al territori.

TEATRO AMAZONAS pretén bussejar en el naixement i desenvolupament de dues de les més grans fites arquitectòniques de l’Amazones brasiler, totes dues relacionats estretament amb el món de l’espectacle: el TEATRO AMAZONAS, un dels més grans teatres dedicats a l’òpera de tot el Brasil i fundat a finals del segle XIX, i l’ARENA DE AMAZONIA, l’estadi de futbol més gran de la regió, inaugurat el 2014 per a la Copa del Món de Futbol.

Totes dues fites ens serviran per narrar els últims segles d’història de l’Amazones. A partir d’aquí, són moltes les preguntes per fer i moltes les línies d’investigació a traçar: la vinculació de tots dos edificis amb el cíclic auge i caiguda de el desenvolupament industrial de la zona, les ànsies de grandesa de la burgesia postcolonial, la despulla i la barbàrie provocada sobre els pobles originaris, la devastació de l’Amazones i el funcionament del mercat internacional de bons de carboni.

I al voltant de tot això … què transforma la selva tropical més extensa del planeta, un dels llocs més despoblats però amb la major diversitat de pobles i llengües, en un dels llocs més desitjat per viatgers, exploradors, colons i inversors estrangers?

Foto ©Fernanda Ruiz

Vols saber-ne més? Apropa’t als continguts que et proposa Aguablanda en referència a la peça Teatro Amazonas d’Azkona&Toloza AQUÍ   

AGUABLANDA és una línia d’investigació-acció de Graner que observa i dialoga amb la comunitat professional de les arts vives. Dins de les seves línies de treball dialoga amb els processos artístics que succeeixen al Graner.