Basar obert #5: El mètode de feedback de DAS Theatre
Arriba una nova edició de Basar obert, l’espai d’aprenentatge i pensament compartit, on convidem diferents professionals a compartir les seves eines, pràctiques i metodologies de treball.
Sovint és difícil definir pràctiques artístiques híbrides i transversals i discutir-ne les obres. DAS Theatre és una institució educativa que posa aquestes pràctiques artístiques en primer pla del discurs artístic actual. Amb aquest objectiu, el programa ha implementat estratègies pedagògiques atrevides, com el reconegut mètode DasArts Feedback. El 2011, juntament amb el filòsof Karim Benammar, DAS Theater va definir per primera vegada els principals obstacles que sovint impedeixen que els intercanvis crítics tinguin un efecte d’aprenentatge estimulant en un entorn col·lectiu.
El feedback és un element bàsic de DAS Theater, ja que és una eina per organitzar moltes mirades sobre els treballs. Mentre reben comentaris, es recomana als artistes que facin un esforç per compartir el seu procés d’investigació amb el públic, dialogant amb els altres i fent ús del saber que es genera a la sala. El més important és que generen espai per a un procés de pensament col·lectiu. Tot i oferir comentaris, l’objectiu és potenciar la investigació i el treball d’un altre artista, anar més enllà del pronunciament de judicis sobre qüestions fonamentals, confrontar el creador amb els seus punts cecs i crear un sentit d’(auto)disciplina per anar a favor de la pròpia precisió i claredat. Donar comentaris en general és un exercici per donar suport i millorar l’altre i fomentar una capacitat reflexiva per generar comentaris precisos i valuosos.
Es pot aplicar una àmplia gamma de tècniques de reflexió durant les sessions de retroalimentació. Es tracta de donar suport al desenvolupament i a la reflexió dels processos artístics. Aquestes sessions tenen un moderador que prepara la sessió amb l’artista.
Facilitat per la mentora de DAS Theater Juul Beeren, aquest taller es divideix en dues parts. Després d’una sessió d’introducció de tres hores per explorar la filosofia, les estratègies i les eines dels mètodes de retroalimentació, ens unirem col·lectivament a la presentació d’una artista en residència al Graner, Leticia Skrycky, per experimentar posteriorment una sessió d’una hora per practicar i dominar les diferents tècniques i habilitats del mètode de feedback.
- SOBRE EL PROJECTE EN RESIDÈNCIA “LAS LÁMPARAS #3” · LETICIA SKRYCKY
Hi ha una pel·lícula invisible que recorre les superfícies d’aquest lloc, un cos inassolible que passa per cada pla i cada cos en l’espai. És com aigua omplint el terra, pujant per les parets, cobrint el sostre com núvols. I si aquest terra s’aixequés, o si les parets es desplacessin, si el sostre caigués, la seva forma canviaria. És una ombra i no l’escoltem. És un ressò i no la veiem. Desconeixem la seva naturalesa i no entenem de quina substància està formada però quan caminem per aquí, la reconeixem. Quan acosto la meva oïda a la paret, a un racó, m’acaricia l’orella com un fantasma. El nostre cos és un altre objecte sobre el qual ella s’agafa. Heura, fum, líquid, sorra. Gairebé, però no. L’estimulem, i ella respon ressonant, fent eco i reverberació. Rep les freqüències que li enviem i s’eixampla, s’eleva, se separa de l’espai i apareix un altre nou. Una xarxa tridimensional que es comença a crear i ocupa aquest lloc que es veu buit. No necessitem molta potència. Amb una mínima vibració, s’eleva una muntanya, s’obre un altre solc, es creen buits per on ficar-se. I quedar-se.
En aquest treball he trobat una pràctica d’escolta com a lloc per a la investigació visual. Amb l’intent de materialitzar l’invisible, ha comportat la possibilitat de tactilizar la meva pròpia mirada. LAS LÁMPARAS# 3 s’entén com una coreografia elèctrica dins de l’espai escènic d’un teatre. És sobretot una invitació a co-habitar un lloc en relació amb un temps present, obert a futurs i passats, estrats i fluxos.
Creació: Leticia Skrycky // Col·laboració i companyia: Ibon Salvador i Ayara Hernández // Suport: SOOPA
https://leticia-skrycky.tumblr.com/ — https://proyectotactil.tumblr.com/ — https://www.facebook.com/leticia.skrycky.9ç
Com a impulsor del Festival Sâlmon, Graner proposem el Basar #5 com una de les accions de l’ENTRE, en diàleg amb l’equip curatorial del festival i amb DAS Theatre, que també forma part d’aquest espai col·lectiu que aflora en diferents moments d’accions al voltant de les arts vives.
El Sâlmon ENTRE és un flux d’accions que cristal·litza un treball en comú entre l’Antic Teatre, La Caldera, Graner i La Poderosa. Amb el suport d’Iberescena, Generalitat de Catalunya – Institut Català de les Empreses Culturals i Ajuntament de Barcelona – Institut de Cultura de Barcelona. En diàleg amb workspacebrussels, Das Theatre, La Corvette i Santarcangelo Festival.
INFOS PRÀCTIQUES
- Dia i lloc: Dissabte 6 de novembre, sala M del Graner (c/Jane Addams 14-16) http://bit.ly/comarribargraner
- Places limitades
- Preu: 12€ (dinar inclòs)
- Horari: de 10.30h a 16.30h
- 10.30h-13.30h: Teoria Mètode feedback a càrrec de Juul Beeren
- 13.30h-15h: Pausa per dinar
- 15h-16.30h: Pràctica Mètode feedback a partir de l’obertura de procés de Leticia Sckrycky (residente del Graner 2021)
- INSCRIPCIONS
- Basar obert#5 es desenvoluparà en anglès (sense sistema de traducció simultània).