Comencem un nou curs EN RESiDÈNCiA
Ja s’ha presentat la 10a edició del programa EN RESiDÈNCiA i estem molt contentes de participar-hi en diàleg amb els artistes Andrés Waksman i la Constanza Brnčić i els IES Barri Besòs i Josep Comas i Solà.
Des del 2009, l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) i el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) desenvolupen ‘Creadors EN RESiDÈNCiA als instituts de Barcelona’, un programa ideat en cooperació amb l’Associació A Bao A Qu i que introdueix la creació contemporània als centres públics d’educació secundària.
El comissariat i la mediació del Graner-Mercat de les Flors posa enguany en diàleg a la Constanza Brnčić i l’IES Barri Besòs i a l’Andrés Waksman i l’IES Josep Comas i Solà.
*****************************
Constanza Brnčić (Buenos Aires, 1974) és coreògrafa i ballarina. Desenvolupa la seva particular mirada sobre el cos i el fet escènic des de fa vint anys. Es forma en dansa contemporània, nova dansa i teatre a Nova York i viatjant per Europa. Llicenciada en Filosofia i màster en Pensament Contemporani per la UB, actualment desenvolupa el doctorat en Filosofia Contemporània i Tradició Clàssica amb la tesi, dirigida per Josep Maria Esquirol, Expressió i alteritat en Merleau-Ponty.
S’interessa aviat pel body weather, un treball desenvolupat pels coreògrafs japonesos Min Tanaka i Hisako Horikawa que entèn el cos com una entitat múltiple i canviant. A aquesta línia de treball s’uneix la important influència del treball de percepció i composició desenvolupat per la coreògrafa americana Lisa Nelson (tuning scores).
L’any 2000 funda l’Associació Cultural La Sospechosa, entitat amb la qual desenvolupa nombrosos projectes que tenen en comú una recerca sobre la relació del cos i l’entorn, sobre la relació ensenyar/aprendre, i que busquen posar l’acció artística en contextos poc habituals per tal de generar una reflexió crítica sobre el paper social de l’art i en particular de les arts escèniques.
Els seus àmbits d’acció inclouen formats diversos: des de la creació escènica fins al treball d’intèrpret —ballant amb companyies com Raravis / Andrés Corchero i Rosa Muñoz (1996-2009) o Malpelo (2002-2004)— i la coreografia, passant per projectes socials en diferents contextos (hospitals, escoles, presons, col·lectius de no-ballarins) i projectes en l’àmbit de la improvisació. Actualment combina la seva tasca creativa amb la docència de Composició i Improvisació al Conservatori Superior de Dansa en el grau de Coreografia, i com a professora convidada a l’Escola Superior d’Art Dramàtic (Institut del Teatre).
l Comas i Solà, on fins ara han desenvolupat processos de creació Erick Beltrán i Mireia c. Saladrigues, Daniela Ortiz, Jeleton, Toni Mira i Anna Pantinat, participa per sisena vegada a EN RESiDÈNCiA, i ho fa amb un grup d’alumnes de tercer i quart d’ESO.
/
L’Institut Comas i Solà (Trinitat Vella, Sant Andreu) es va crear el 1990 fruit de la pressió veïnal per evitar que els joves s’haguessin de desplaçar a altres barris per fer els estudis de secundària. El centre adoptà el nom de Josep Comas i Solà, astrònom i divulgador científic, impulsor de l’astronomia moderna a Catalunya, que també fou director de l’Observatori Fabra.
*****************************
Andrés Waksman (Uruguai, 1968) és intèrpret, creador i director escènic. Es forma com a actor i ballarí a Uruguai, Espanya i França. Treballa amb diferents coreògrafs i directors, com Graciela Figueroa (Montevideo), Wim Vandekeybus (Bèlgica), Régine Chopinot – Ballet Atlantique, Veronique Ros de la Grange, Dominique Boivin (França) i Tomàs Aragay (Espanya), entre d’altres.
Ha creat i interpretat diversos solos i l’any 1997 du a terme la seva primera posada en escena a Montevideo,Persona, una peça sobre poesies de Fernando Pessoa.
S’instal·la a Barcelona l’any 1999 i forma part del col·lectiu General Elèctrica, on col·labora amb Tomàs Aragay. És en el marc de General Elèctrica que desenvolupa el projecte Laboratorio de Solos entre els anys 2000 i 2008, amb vint-i-dos solos creats amb diferents intèrprets (Sofía Asencio, Sònia Gómez, Tomàs Aragay i Bebeto Cidra, entre d’altres) que s’han presentat per Espanya, França, Itàlia, Croàcia i els EUA, i que culmina amb El perro alado, un solo seu presentat al Mercat de les Flors.
Entre els anys 2008 i 2012 desenvolupa el projecte Azul petróleo, una coproducció Barcelona-Montevideo premiada per Iberescena i presentada a Montevideo i a l’Antic Teatre i La Caldera a Barcelona.
El 2013 comença a desenvolupar el projecte Laboratorio de Creación, un espai en el qual professionals i no professionals de les arts s’embarquen en un procés d’investigació i creació artística. Des de llavors ha creatManada (2014), Desde el fuego (2015), Que corra el aire (2016) i Mar de fondo (2017).
Els anys 2015 i 2016 dirigeix la peça Criatura, estrenada a l’Antic Teatre de Barcelona i Nave 73 de Madrid, que obté el Premi Godoff Lemon Press a la millor peça de dansa performance, i Consuelo Trujillo, intèrpret d’aquesta peça, guanya el premi de la Unión de Actores com a millor actriu protagonista.
Des del 2001 imparteix tallers de dansa, teatre i moviment autèntic. Aquests tallers es desenvolupen en diferents ciutats i àmbits formatius artístics i terapèutics a Europa, entre els quals destaca la seva col·laboració amb el doctor Claudio Naranjo en el marc del programa SAT de Psicoteràpia Integrativa des de l’any 2003.
Des d’aquell mateix any dirigeix el seu propi espai a Barcelona, Alas, artes en movimiento.
El Barri Besòs ha participat en dues edicions anteriors d’EN RESiDÈNCiA, amb La Calòrica (vuitena edició, 2016-2017) i amb Mariona Naudín (novena edició, 2017-2018). En aquesta nova edició hi participa amb un grup d’estudiants de segon d’ESO.
/
L’Institut Barri Besòs (el Besòs i el Maresme, Sant Martí) s’ha anat construint pas a pas des de 1977, amb un treball conjunt entre pares, professors, alumnes, veïns, administracions, entitats i institucions. Aquesta col·laboració ha donat lloc a un centre educatiu públic arrelat en el medi social on es troba, obert als barris on presta servei, amb un funcionament democràtic i participatiu, que ha procurat implementar una oferta educativa de qualitat sensible al tractament compensatori de les desigualtats socials, i que busca fomentar l’educació científica i tecnològica i els valors de la cultura humanística.
*****************************
Més info i seguiment del curs a http://www.enresidencia.org/