Després d'una tardor d'aterratge del programa educatiu del Graner a les escoles, les artistes ja estan treballant a les aules!
Hem començat el 2023 amb el projecte educatiu desplegant-se a tots els centres educatius de La Marina amb els que enguany estem treballant. Després d’una tardor d’aterratge, aquest trimestre intensifiquem les activitats i ja tenim les artistes participant a l’aula i proposant pràctiques artístiques tant a infantil com a primària i secundària.
Els sis projectes d’enguany, mediats des del Graner, i que s’emmarquen dins “Caixa d’Eines”, programa de Cultura i Educació del Pla de Barris, segueixen desenvolupant les estratègies que vinculen les disciplines de la dansa amb els programes pedagògics d’escoles i instituts, es defineixen principalment des de tres línies d’actuació; sostenibilitat, territori, comunitat i salut. Al llarg del primer trimestre, l’equip d’artistes del Graner, la mediació i els docents dels centres ens vam posar a treballar per a establir les primeres aproximacions metodològiques del curs, co-pensar el treball a l’aula, fer un primer contacte amb els grups-classe, i familiaritzar-nos amb el centres; les seves dinàmiques i contextos propis. Aquests tres mesos de converses i intercanvis també ens van permetre posar sobre la taula les inquietuds dels equips de treball i començar a desxifrar les principals motivacions, les necessitats, els desitjos i les fragilitats dels projectes per a la comunitat artística-educativa.
La sostenibilitat dels projectes, en el temps i el territori, és un dels eixos cabdals d’enguany i passa per traçar vincles entre els agents implicats i enfortir la convivència entre els diferents projectes que es desenvolupen en els centres educatius. D’aquesta manera, tres dels projectes del curs passat es segueixen desenvolupant durant el curs 22-23 per tal d’aprofundir i consolidar els procediments d’investigació, re-invertir els recursos i generar una continuïtat en l’intercanvi: El teu cos el teu mestre de l’artista Claudia Solwat al CEP Paul Vila, Coreografies de butxaca de l’artista Silvia Sant Funk al CEP El Polvorí i Sin docente no hay proyecto de l’artista Nora Baylach al CEP Enric Granados.
Per altra banda, el projecte Coreografies de butxaca: ajudant a regular els estats de l’atenció dels infants ha entrat en diàleg amb el projecte En Cercle per a l’acompanyament emocional, que també es desenvolupa en el CEP El Polvorí, i que té per objecte acompanyar als centres educatius en un procés de transformació pel que fa a l’acompanyament emocional a través de la gestió positiva i restaurativa de les relacions i del conflicte. Aquesta nova via de diàleg i d’interrelació entre els dos projectes ens encoratja a seguir pensant plegades de quina manera a través de la pràctica de dansa es contribueix a millorar la salut física i emocional, afectant al benestar integral dels infants i joves.
El Graner, com a centre de creació situat al barri de La Marina, forma part de la Taula de l’Eix de Cultura i Memòria del Pla comunitari de la Marina, en la qual actualment s’està treballant en la definició d’un programa d’accions i en el disseny d’itineraris que recullin les diverses formes de memòria del barri. És per això mateix que hem cregut idoni proposar que dos dels projectes educatius abordessin el treball del cos en relació a la memòria, el territori i l’espai públic especificament. L’escola SEAT inicia amb l’artista Mireia de Querol el projecte d’investigació i pràctica creativa: Abans i després, el temps i els possibles a l’escola SEAT, al voltant de la memòria de l’escola. L’edifici, on també estava situada l’antiga escola de la Colònia SEAT, esdevé el motiu i la inspiració creativa pels alumnes de 6è curs.
D’altra banda, l’artista Magí Serra a l’INS Montjuïc proposa Cossos transhumants/ transhumància en el barri, l’altre projecte de secundària que parteix de l’exploració i vivència de l’espai públic com a motiu de creació; a través de posar el cos en relació amb l’espai, l’arquitectura i les persones que l’habiten. Dance (your) way és el títol del projecte que l’artista Maria Ferrer proposa a l’INS Lluís Domènech i Montaner. Aquest treball comunitari reconeix i ? la riquesa de les danses i coreografies pròpies dels llocs d’origen de l’alumnat: la comunitat educativa és el reflex de la riquesa cultural del barri. Juntament amb la docent Ada Vazquez proposen un treball de creació en dansa que integra les prerrogatives de la dansa contemporània i la posada en escena actual i les arts plàstiques.
A partir del mes de gener els artistes i docents comencen a desenvolupar els projectes artistic-pedagògics en els centres respectius amb els grups-classe. Així doncs, després d’un trimestre de coneixença que permet que les pràctiques artístiques que es desenvoluparan siguin situades i consensuades, envestim el nou curs!
Més informació del programa educatiu Graner curs 22-23
El programa d’educatius del Graner s’emmarca dins el programa Caixa d’Eines, impulsat pel Pla de Barris de Barcelona, que consisteix en la introducció de pràctiques artístiques dins el currículum escolar amb l’objectiu de reduir les desigualtats entre els barris de la ciutat.