El Graner per aquest curs 23-24 continuarà desenvolupant el projecte educatiu en quatre dels centres educatius del barri de la Marina: CEIP SEAT, CEIP Pau Vila, INS Montjuïc e INS Domènech i Montaner. Els objectius de l’edició Caixa d’Eines 2024 per part del Graner han estat: transversalitat (coordinar tots els agents implicats per establir objectius i estratègies conjuntament i poder assolir els objectius compartits), codisseny (co-creació de les propostes reforça la transversalitat i l’equitat en la concreció final de les estratègies fent partícips als agents), equitat (treballar des de l’equitat permet flexibilitat per dibuixar propostes a partir de la realitat específica de cada barri), sostenibilitat (els projectes de transformació social i cultural requereixen treballar des de la lògica de la sostenibilitat, i més en el marc del Pla de Barris, com a programa municipal extraordinari).
Aquest curs fem un abordatge més extens i profund a nivell de centre. Hem volgut aprofundir en la difusió del projecte en el centre ( pel que fa a primària) i almenys en els equips docents de curs a secundària ( donades les dimensions). Això passa per estar més presents en l’edifici, sobretot a secundària, provocant que hi hagi més reverberació. També ens hem fixat com a objectiu específic fer almenys una o dues trobades entre els docents i artistes dels diferents projectes educatius (a nivell de centres de secundària) i transferir les experiències de les aules a les famílies, potenciant el format de sessions familiars en el Graner. Pel que fa als docents, estan informats de la programació de dansa, dels tallers de formació ( formació mestres Mercat, formació al Graner) així com de l’experiència artística per l’alumnat
En base a tots aquests objectius, els paràmetres/ criteris que s’han tingut en compte a l’hora de determinar la continuïtat dels projectes (un dels elements a tenir present és la sostenibilitat en el temps i la implementació consolidada, per això, si revisem el curs passat veiem que hem optat per mantenir alguns dels mateixos projectes durant més d’un curs) han estat: la viabilitat en el continuïtat del projecte, a nivell de desenvolupament de continguts i aprenentatges, la predisposició i la disponibilitat per part de l’artista per poder continuar, la definició general del centre educatiu en l’elecció dels projectes que vol donar prioritat i en un principi d’especialització en el centre i la possibilitat d’aprofundir en els continguts i metodologies per a seguir traçant estratègies de relació i vincle entre el fet artístic i el fet pedagògic.
Amb la mediació de Magdalena Garzón: “Soc llicenciada en Ciències Ambientals i en Coreografia. La meva pràctica i interès personal se centra en l’entrenament del Body Weather i en les pràctiques corporals somàtiques. M’interessa el treball del cos i l’expressió en diversos contextos i grups socials, plantejant una actuació des de projectes de l’àmbit socioeducatiu. El 2017 vaig ser becada per l’OAEA de l’Institut del Teatre per a desenvolupar una pedagogia de la dansa per persones amb diversitat visual vinculada a la creació i a l’audiodescripció en dansa. Des del 2020 col·laboro regularment amb l’equip de treball d’accessibilitat a les exposicions en el CCCB.”
El programa d’educatius del Graner s’emmarca dins el programa Caixa d’Eines, impulsat pel Pla de Barris de Barcelona, que consisteix en la introducció de pràctiques artístiques dins el currículum escolar amb l’objectiu de reduir les desigualtats entre els barris de la ciutat.