¡AY! ¡YA!
Experiència artístico-pedagògica amb els dos grups de sisè de l’escola SEAT, al Ganer. El mes de gener de 2022 varen assistir a la representació de l’obra Ay! Ya! de Macarena Recuerda al Graner i participaren en el taller de creació posterior a la funció acompanyants per l’artista. Durant el mes de maig aquesta experiència va continuar ressonant amb una intervenció a l’aula per part de Magdalena Garzon. A partir dels materials que la mateixa artista havia proporcionat a l’escola, s’activaren els recursos pedagògics per abordar temes com els de les figures mitològiques o figures híbrides.
¡AY! ¡YA! és una il·lusió que ens porta a percebre la realitat de diferents formes suggerides per la imaginació o causades per l’engany del sentit de la vista. Un efecte que posa de manifest que els nostres ulls no són càmeres de vídeo que graven tot el que passa, sinó que el nostre cervell interpreta i reelabora la informació que ens proporcionen els nostres sentits. ¡AY! ¡YA! és un exercici sobre la mirada. Aquesta il·lusió que es produeix quan la imatge que tenim davant nostre es transforma en una altra, es multiplica o pren formes impossibles. Cossos amb diverses extremitats, incomplets, transformables i emmotllables.
A partir d’aquesta peça performativa i els seus eixos de treball, Macarena Recuerda realitza un taller complementari a la presentació de la performance amb diferents exercicis d’escolta, atenció, plàstics i de moviment que es relacionen amb qüestions com ara:
Què és un cos?
Què tenen en comú tots els cossos perquè rebin el mateix nom?
Un cos és una forma concreta?
(tenir en compte que hi ha cossos que no tenen totes les extremitats i també són cossos)
Un cos és un vehicle?
(tenir en compte que no tots els cossos es poden traslladar per mobilitat pròpia)
Un cos és un contenidor de sentiments, emocions?
Pot ser alguna cosa més?
Macarena Recuerda:
Soc artista escènica. M’interessa investigar en altres llenguatges com el cinema, la instal·lació i, en aquesta ocasió, la llum com un llenguatge propi. També m’interessa col·laborar amb artistes que solen treballar en altres àmbits, com ara, que estic treballant amb l’artista lumínica Enara Irambide. Entenc l’acte escènic com una trobada amb el públic i per això acostumo a dissenyar jocs que es construeixen amb la mirada o la participació dels / de les altres.
El programa d’educatius del Graner s’emmarca dins el programa Caixa d’Eines, impulsat pel Pla de Barris de Barcelona, que consisteix en la introducció de pràctiques artístiques dins el currículum escolar amb l’objectiu de reduir les desigualtats entre els barris de la ciutat.