Pas a dos és el nom que es va donar al projecte Tàndem entre l’Escola Bàrkeno i el Mercat de les Flors-Graner. Li vam dir així agafant el terme dansístic “pas de deux” de referent, que vol dir fer un duet entre dos ballarins. Així, l’escola Bàrkeno i el Mercat de les Flors-Graner van fer un duet educatiu i que els va fer treballar conjuntament com a Escola Tàndem del 2014 al 2017.
TÀNDEM fou un projecte en col·laboració entre la Fundació Catalunya – La Pedrera i Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. El Mercat de les Flors i el Graner van fer tàndem amb l’Escola Bàrkeno, del barri de La Marina a la Zona Franca de Barcelona. Escoles Tàndem és un projecte educatiu innovador de la Fundació Catalunya La Pedrera en el qual centres educatius, a través del partenariat amb institucions de referència del país treballen conjuntament amb l’objectiu de fomentar l’èxit educatiu.
Aquest projecte es basa en l’especialització curricular d’aquests centres en una matèria singular (música, ciències, audiovisuals…). Amb una durada total de tres anys, el projecte Tàndem Escola Bàrkeno – Mercat de les Flors va crear un lloc ampli i sensible on el llenguatge de la dansa i les arts del moviment són vehicle alhora que matèria, i descoberta alhora que vivència.
Amb temps, dedicació sistemàtica, rigor pedagògic i mitjançant l’eix transversal que ofereix el Projecte Tàndem basat en la dansa i en el moviment l’escola Bàrkeno es va proposar ser:
- Una escola més oberta. On existeixi major fluïdesa en la relació social i cognitiva de l’alumnat.
- Una escola més activa. On hi hagi espais, mobiliari i materials que facilitin un protagonisme més gran de l’alumnat.
- Una escola més global. On tinguem encara més coneixement transversal dels eixos que ens fonamenten.
- Una escola més harmònica. On puguem desenvolupar encara més una educació emocional que ens permeti viure de forma més saludable.
I per fer-ho, les línies de treball de “PAS A DOS” van ser:
Línies de treball curs 2014-15:
- FORMACIÓ:Una formació pràctica de dansa exclusiva per a tot el claustre de mestres.
- DANSA A L’AULA: Incorporació del treball de la dansa i el moviment en l’horari escolar.
- ACCIONS DANSADES: Accions i activitats dansades conduïdes pels propis mestres dins les celebracions de l’escola.
Línies de treball curs 2015-16:
- FORMACIÓ: La formació és intrínseca en totes i cadascuna de les accions i línies de treball. Temporalitat i continuïtat.
- DANSA A L’AULA: Com una àrea d’aprenentatge. Incorporació del treball de la dansa i el moviment en l’horari escolar. No tan sols reservant un temps i un espai per al treball de la dansa sinó que s’incidirà més en el treball per competències que defineixen més concretament els Currículum d’Educació Infantil i Primària.
- CONSELL DE COREÒGRAFS: Es resumeix amb el treball específic per cicles a fi de compartir processos i eines de coreografia.
Línies de treball curs 2016-17:
- REFLEXIÓ: Reflexionar per elaborar un mètode d’ensenyament propi que faciliti i possibiliti canvis en l’escola Bàrkeno.
- PROJECTE: Dissenyar un projecte que contempli la dansa com un procés més d’aprenentatge, com pot conviure i arrelar-se a l’escola. El treball de les emocions amb el cos i la dansa.
Llegir més
Llegir menys