Graner

› Educatius Graner curs 2021-22

Caixa d'Eines curs 2021-22 al Graner

Com a centre de dansa i arts vives, fomentem una educació que posa el cos i l’acció en el centre de l’experiència: practicar des del cos altres maneres de transmetre coneixement. Però sobretot ens proposem teixir col·laboracions de llarga durada, flexibles i basades en la confiança mútua, per generar comunitat educativa en un sentit ampli: amb el professorat, l’alumnat, les famílies i el barri. Una educació sobre pràctiques vives, oberta al risc, imprevisible, que aposta per la recerca, mutant i en construcció.

Des d’aquí ens preguntem: Quin tipus de pedagogies podem activar a les aules i transferir als centres de creació? Quin paper juguen els sabers corporals en els processos d’aprenentatge col·lectiu de la pràctica cultural i educativa al barri de La Marina? Tota qüestió que té a veure amb el cos (i per tant amb l’experiència) té la dificultat de traduir-se en paraules, i per això d’entrada els “sabers corporals” es perceben com un concepte complex i abstracte. Què entenem per “sabers corporals” i com compartir aquesta qüestió amb tots/es les implicades en el projecte educatiu? Quines veus parlen i quines no parlen dins l’aula? Quins cossos es fan més presents i què passa amb allò que no es diu? Quina relació estableixen els cossos que actuen amb aquells que observen les seves accions? Quines noves preguntes es mobilitzen en els docents i artistes quan abordem aquestes qüestions de manera col·lectiva i compartida? i quines tensions travessa plantejar-los com una investigació dins l’aula i dins els programes educatius de les institucions culturals?

D’aquestes qüestions fonamentals, se’n deriven alguns objectius del projecte educatiu: Observar com un espai d’aprenentatge afectiu, íntim, crític i implicat pot improvisar, crear, afectar-se i interpel·lar l’acció pedagògica. Trencar amb la lògica dels inicis i els finals, genera temps per dispersar-se i sortir de les lògiques de la productivitat. Visibilitzar els sabers ocults, dispersos o invisibles que qüestionen les lògiques dominants, desallotjant els sabers donats i les posicions apreses per fer exercicis col·lectius d’imaginació que ens permetin qüestionar les configuracions culturals heretades i desenvolupar formes de relació alternatives. Que el projecte educatiu i cultural desbordi l’aula i sigui un detonador de canvis, accions i projectes comuns, afectant a la resta de la comunitat educativa i del barri. Generar eines o recursos transferibles a altres comunitats d’estudi del projecte global del Graner.

Els projectes educatius de Graner s’emmarquen dins de Caixa d’Eines, un programa de l’ICUB, el Consorci d’Educació de Barcelona i Pla de Barris, present a 49 centres educatius de la ciutat. Enguany, Caixa d’Eines al Graner compta amb la mediació de Magdalena Garzon.

Amb Magdalena Garzon

“Soc llicenciada en Ciències Ambientals i en Coreografia. La meva pràctica i interès personal se centra en l’entrenament del Body Weather i en les pràctiques corporals somàtiques. M’interessa el treball del cos i l’expressió en diversos contextos i grups socials, plantejant una actuació des de projectes de l’àmbit socioeducatiu.  El 2017 vaig ser becada per  l’OAEA de l’Institut del Teatre per a desenvolupar una pedagogia de la dansa per persones amb diversitat visual vinculada a la creació i a l’audiodescripció en dansa. Des del 2020 col·laboro regularment amb l’equip de treball d’accessibilitat a les exposicions en el CCCB.”


Amb les escoles:

  • Escola El Polvorí
  • Escola Enric Granados
  • Escola SEAT
  • Escola Pau Vila
  • Institut Montjuïc
  • Institut Domènech i Montaner