Investigació artística a l’aula: s’apropa el final de curs!
Abans d’encarar la recta final del curs 21-22 volem fer una visió panoràmica de les investigacions que estan duent a terme diferents artistes dins les aules de centres educatius del barri de La Marina, com a projectes educatius del Graner. Aquests projectes s’emmarquen dins Caixa d’Eines. Programes de Cultura i Educació del Pla de Barris.
Des d’una amplitud de mires i una diversitat en els formats i metodologies d’investigació artística, Claudia SolWat, Nora Baylach, Silvia Sant Funk, Oscar Bueno, Macarena Recuerda, Sara Manubens i Lyn Diniz estan treballant conjuntament amb grups-classe d’infants, adolescents i docents de sis centres en el context confluent entre el fet pedagògic, metodològic, sistèmic i creatiu.
Els tres grups de primària estan fent un abordatge des del moviment, el cos i la dansa, i els dos grups de secundària des del que és performatiu i l’art sonor. Les estratègies de treball passen per pràctiques de cos, d’escriptura i de pensament que volen donar resposta a com la investigació artística es desenvolupa a l’aula dels centres educatius.
A l’escola Pau Vila, la Claudia amb la complicitat de la Yolanda i la Júlia, tutores dels grups de 1r i 2n de primària, està desplegant tot un conjunt de sistemes de coneixement anatòmic des del punt de vista somàtic i holístic del cos. A partir d’una metodologia vivencial del cos i mitjançant l’ús de materials diversos, visualitzacions i dinàmiques a l’espai, l’alumnat s’imbueix i participa activament dels processos fisiològics del cos humà. Mitjançant el joc, les manipulacions amb parelles, les representacions gràfiques i les tertúlies anatòmiques l’alumnat està adquirint un vocabulari ampli i ric en termes que fan referència al cos humà i els seus processos.
A l’escola El Polvorí, la Sílvia, amb la complicitat del Guillermo, professor d’educació física, ha construït un vincle afectuós i atent amb un grup petit d’alumnes. Venint amb la idea de facilitar, a través de la construcció de rutines que entrellacen moviment i imaginació, un millor estat d’atenció a l’aula, s’ha trobat però amb una altre necessitat que s’imposava per part dels infants: la de ser elles i ells escoltats i mirats … Només després d’haver satisfet (en part) aquesta necessitat d’atenció, han començat a estar verdaderament receptius i connectats a les noves propostes. Han anat descobrint un vocabulari fet d’un intercanvi de gests, de moviments fugaços pescats al vol per convertir-se en model repetitiu, propiciant que cadascú vagi forjant aquests dies una petita identitat motriu i imaginària. I així arribar finalment a una rutina construïda, a un model que els aferra a la terra, una petita coreografia de moments i imatges. El proper pas és que ells i elles se l’ensenyin a la seva tutora, que ella també se l’aprengui i que trobin plegats el gust de posar-la en pràctica a l’aula, abans de fer mates o medi o el que sigui. Ara s’obrirà una nova etapa d’aquest procés: aplicar aquesta coreografia de butxaca a l’aula i observar quins són els seus beneficis. Serà el temps per practicar i observar-ne les ressonàncies.
A l’escola Enric Granados el projecte amb Nora Baylach està esdevenint una conversa constant i de treball conjunt amb la Raquel, docent de l’assignatura de música. La docent i la coreògrafa han trobat interessant fusionar els coneixements d’ambdues disciplines, música i dansa, per tal d’enriquir la pràctica. Observant les dinàmiques i exercicis que proposava la docent a l’aula, el repte del projecte ha estat acabar de trobar el potencial del moviment en l’activitat musical. L’oportunitat de poder col·laborar amb una ballarina a l’aula ha permès que els infants tinguessin un punt de referència en les dinàmiques i textures dels exercicis plantejats. La resposta dels infants s’està mostrant activa positivament, i això ha permès anar un pas més enllà en la proposta, afegint-himusicogrames: partitures amb formes geomètriques que permeten que la lectura del llenguatge musical sigui visible i, en conseqüència, una mica més aclaridora. En un futur està previst afegir-hi partitures corporals, per seguir fent créixer el punt de partida. Després d’una primera fase de treball amb alumnat de 1r de primària, la Nora ha iniciat una segona fase amb alumnat de 2n, amb qui seguirà treballant les dinàmiques que fins ara ha anat descobrint i han anat posant a prova.
D’altra banda i també a primària, els dos grups de sisè de l’Escola SEAT, han tingut una experiència artístico-pedagògica excepcional. El passat mes de febrer varen assistir a la representació de l’obra Ay! Ya! de Macarena Recuerda al Graner i participaren en el taller de creació posterior a la funció acompanyants per l’artista. Durant el mes de maig aquesta experiència tindrà encara més ressò, amb una intervenció a l’aula. A partir dels materials que la mateixa artista ha proporcionat a l’escola, s’activaran els recursos pedagògics per abordar temes com – què és un cos?, un cos normatiu?… i deixar anar la imaginació com a construir nous cossos inventats.
A secundària ens traslladem als instituts del barri Domènech i Montaner i Montjuïc.
A l’IES Montjuïc l’Oscar i l’Imma, professora de l’optativa d’Arts Vives, investiguen amb el grup de 2n d’ESO les sonoritats de tot allò que els envolta a partir de diferents sistemes de representació, generació i captació. Els mètodes de traducció entre el so, el gest i la grafia han permès d’elaborar un incipient diccionari personal, una codificació del llenguatge particular que representa al grup.
A l’IES Lluís Domènech i Montaner el projecte TRANSITIOTEEN està acostant les pràctiques transfeministes als instituts, des d’un punt de vista performatiu, vivencial i crític. Des de l’enfocament en els processos de transició durant l’adolescència, la Sara i la Lin donen resposta a la falta de formació en teoria queer i de gènere transinclusiu a l’institut. La pràctica pedagògica se centra en l’experiència vivencial i sensible de les adolescents tant dins com fora l’institut: posant en relleu les seves emocions, preguntes, rebuigs, amb pràctiques artístiques vinculades al cos i la coreografia. Aquesta matèria de treball, el que son per elles mateixes, així com les reconeixement de ‘L’ALTRE’, comporta construir juntes un relat, desplaçar la pròpia mirada sobre el món i qüestionar el que sempre s’ha acceptat com a normalitat. L’objectiu és revisar l’espai-edifici de l’institut des d’un punt de vista trans: Què necessita cambiar l’institut per fer-lo un espai més amable cap a les corporalitats trans?
Passant pel moviment, la música, l’anatomia, el so i el pensament totes les investigacions i pràctiques artístiques de les artistes que formen part del programa d’educatius del Graner 21-22 estan obrint preguntes, oferint eines i transformant l’aula a través de sessions continuades que afavoreixen la creació de vincles i l’aprofundiment en certs conceptes o propostes corporals. Encarem la recta final del curs amb la il·lusió de veure com aquestes sessions han deixat petjada en cadascun dels centres educatius i també en les artistes.
Els projectes educatius de Graner s’emmarquen dins Caixa d’Eines. Programes de Cultura i Educació del Pla de Barris. Un programa de l’ICUB, el Consorci d’Educació de Barcelona i Pla de Barris que es desplega en:
- 49 CENTRES EDUCATIUS
- 30 escoles de primaria, 11 instituts, 8 Instituts escola
- 50 EQUIPAMENTS, ENTITATS, CREADOR(E)S
- 26 equipaments, 20 entitats, 4 creador(e)s independents
- 6 DISTRICTES: Nou Barris, Sant Andreu, Sant Mart , Ciutat Vella, Sants-Montju c, Horta Guinard
- 18 BARRIS: La Prosperitat, Turó de la Peira-Can Peguera, Roquetes-Verdum, Vallbona-Torre Baró -Ciutat Meridiana, Trinitat Nova, Bon Pastor