Dins del marc del programa de ciutat Creació i Museus 2024, la Model i el Graner inicien un primer projecte plegats per construir un espai de treball que reculli les inquietuds i els objectius d’ambdós equipaments en relació amb la creació artística actual i el patrimoni de la ciutat de Barcelona.
INAUDIT
Una col·laboració entre el coreògraf i performer Adrián Vega i el músic i creador Adriano Galante. L’objectiu principal del projecte és revelar un nou patrimoni sonor de La Model de Barcelona utilitzant un enfocament performatiu basat en la memòria sonora de l’edifici, habitada per freqüències, sons i radiacions inaudibles per a l’oïda humana. Una recerca activa que traça una memòria nova del so que coexisteix ara en l’edifici i que està travessada per preguntes com ara: què va ser?, què és?, i sobretot, què podria ser aquest nou espai sonor? Una visita guiada híbrida durant la qual es generen escenes, relacions i paisatges sonors inèdits.
Creació i interpretació: Adrián Vega, Adriano Galante.
Acompanyament teòric: Andrea Soto Calderón.
Acompanyament de moviment: Marina Pravkina.
Desenvolupament de l’arxiu: Anabel de la Paz
Informacions pràctiques:
- Dates: 3 i 4 de juliol
- Horari: a les 20.30h
- Lloc: La Model, espai memorial c/ Entença 155
- Entrada gratuïta amb reserva: FORMULARI DE RESERVES
L’Adrián Vega, ballarí i creador, defineix el seu moviment com a post hip-hop, una corporalitat construïda entorn de la pràctica de danses socials i reflexionades des de la performance. En aquest projecte s’explorarà una gestualitat molt pròxima a les músiques que s’han escoltat al llarg dels anys dins de la Model: la música electrònica, el hip-hop i el flamenc i músiques tradicionals, estils que són ja comuns a la carrera artística de l’Adrián i que segurament també travessaven a moltes de les persones que habitaven aquest edifici. Interessa, doncs, analitzar els possibles moviments que poden acabar generant cadències i postures inconscients l’exposició a aquests gèneres musicals, partint de les radiofreqüències i sons a descobrir a través d’aquesta recerca sonora. Escoltar aquest espai i les seves freqüències ocultes ajudaran a generar nous sons i músiques dins d’aquest desplegament de moviments i seqüències que sonaran a través del zapateado i la percussió en l’espai proposats per l’Adrián.
L’Adriano Galante, cantant, músic i escriptor, treballa la seva relació amb la música des de la performativitat de la seva veu i el seu cos, des de la presència dels seus instruments i des dels textos que sorgeixen a partir de l’obertura cap a processos d’experimentació sonora i improvisació escènica. La seva visió del temps a la música, entès aquest com un temps infinit i múltiple, provoca un trencament amb els límits habituals de les cançons, creacions i espectacles que vol sempre construir noves realitats, formats i possibilitats. Així, aquesta recerca, tocada per una col·lectivitat sempre present als projectes de Galante, convidarà a l’Adriano a explorar les capacitats més experimentals de la seva perspectiva artística, posant en pràctica exploracions del cant i la veu inspirades en els sons i freqüències trobades en el patrimoni sonor inaudit de la Presó Model, i així poder provocar el naixement de nous relats possibles.
Després de diverses trobades d’improvisació en diferents esdeveniments performatius de la ciutat de Barcelona i haver-hi col·laborat en l’acompanyament mutu dels seus respectius darrers espectacles, Galante i Vega firmarien aquesta recerca-espectacle com a parella creativa per primera vegada. Un primer pas d’un projecte d’investigació de llarg termini dels dos creadors als voltants dels límits performatius del cos i la veu. Així mateix, els creadors treballaran plegats amb diversos acompanyaments teòrics i pràctics de la seva recerca, comptant amb la visió d’ulls externs de diferents creadores i pensadores habituals en els seus processos creatius, com per exemple: la filòsofa i escriptora Andrea Soto Calderón, la ballarina Marina Pravkina, la dramaturga Sara Serrano o l’arxivista Anabel de la Paz, entre d’altres.
Fotografies: Mila Ercoli