"A quatre potes", una investigació de nyamnyam al barri de La Marina
Partint del cos de treball de ‘A quatre potes’, un projecte al voltant de la noció de taula com a dispositiu, context i espai d’acció – disrupció, nyamnyam planteja una nova investigació i formalització en relació a les línies de treball del Graner i el context del Barri de La Marina.
Després de diverses etapes que han portat el projecte a prendre formats diversos com ara publicacions, intervencions, tallers, programa de ràdio o un cicle d’exposicions, nyamnyam planteja una recerca per portar tots els continguts generats a allò performatiu, en un temps i espai comú. Es pretén generar un dispositiu escènic, que en ell mateix qüestioni nocions pre-establertes en els territoris de la dansa o el teatre en la seva formalització, en la línia del treball escènic anterior (‘COMIDA, 8.000 años después’).
Així, es segueix investigant les possibilitats del format d’instal·lació performativa, creant un espai d’acció de lliure circulació i comú entre públic i creadors. D’aquesta manera, es vol seguir indagant sobre l’espai performatiu, la inclusió del que és constructiu, la relació amb el públic, l’aparició de la quotidianitat en el fet escènic, les fronteres entre el format de diferents situacions que normalment no succeeixen en un mateix context, i la possibilitat que aquestes ‘escenes’ generin un lloc estrany entre realitat i ficció.
En el pla conceptual, pretén activar idees que han ressonat durant tot el projecte i que s’alineen amb alguns dels eixos de treball del Graner, com l’artesania entesa d’una manera expandida, el gest com a (micro) acció política, la retroalimentació que posa en circulació lògiques pròximes a l’ecologia, i l’exploració dels imaginaris socials com a aliment per al pensament i la pràctica contemporània.
Dins d’aquest marc de pensament, i després de que el projecte passés per l’Isadora and Raymond Duncan Dance Research Center de Grècia, la figura d’en Raymond Duncan (germà d’Isadora) i el modus operandi de les eco-comunitats en el que es practicava l’accionisme i la cinemàtica, pren també un pes important en l’investigació. En aquest context, les pràctiques artesanals i artístiques no es delimiten, unides en un diàleg continu amb la vida quotidiana.
Partint d’aquest concepte de comunitat, i d’entendre la vida quotidiana com a part intrínseca de la práctica artística, el projecte es relaciona de manera directe amb el Barri de la Marina. En una lògica de teatre de quilòmetre zero, es treballa amb el que és local en la màxima extensió del terme, sigui amb els aliments, els relats, els materials, les persones o els microorganismes. S’han iniciat converses amb col·lectius del barri, centrant l’atenció en les veus joves que han estat menys escoltades en els processos de treball anteriors.
Aquest procés que es presentarà el pròxim mes de Juny al Graner, s’està portant a terme en diàleg amb la filósofa Laura Benítez, el dissenyador Pedro Pineda i el coreògraf Salva Sanchís, que des dels seus camps d’expertesa tenen en comú una clara tendència a desbordar les seves disciplines, cosa que ens sembla fonamental en aquesta investigació.
Un projecte a càrrec de nyamnyam (Iñaki Alvarez i Ariadna Rodríguez)
En col·laboració amb Laura Benítez, Pedro Pineda, Salva Sanchís
Amb la complicitat de l’Isadora and Raymond Duncan Dance Research Center (Grècia)