Reflexions després d'un curs molt intens amb la Silvia Sant Funk a l'Institut Montjuïc dins el programa EN RESiDÈNCiA
Hem tancat el curs 20-21 trobant una estona per compartir amb l’alumnat de 3r d’ESO, el professorat i la coreògrafa resident del programa EN RESiDÈNCiA a l’Institut Montjuïc. Es tracta d’una de les dues residències que ha mediat el Mercat de les Flors-Graner, juntament amb la del David Climent a l’Institut Salvador Espriu.
Amb la pròpia coreògrafa, el docent Vicent Santamaria i l’alumnat Jose Mari Díaz i Aitana Navarro hem parlat de tot el procés de creació de “El forat negre” i també de la seva presentació a la Sala Pina Bausch, amb públic. La Silvia ha recordat les resistències de l’alumnat davant el treball de moviment en el seu sentit més ampli i com ha hagut de trencar certes idees preestablertes del que és dansa i coreografia. En aquest sentit, el Vicent ha volgut donar valor al fet de poder convertir en extraordinari un moviment quotidià i com això és aplicable com a idea a altres matèries, moments i contextos de l’entorn pedagògic. Tant el Jose Mari com l’Aitana han destacat molt positivament les sensacions a l’hora de presentar la peça final al públic, en una sala escènica, amb les condicions tècniques adequades i en un espai fora de l’institut.
Finalment, tant la coreògrafa com el docent han coincidit en una reivindicació: tenir l’espai adequat per treballar moviment. La necessitat i el potencial de treballar en un terra adequat es va poder palpar amb la visita del grup al Graner, on van fer alguna de les sessions i van constatar la necessitat de generar un espai propi dins l’institut, que en aquest cas fou un terra de moqueta portàtil. Ells mateixos ens ho expliquen en el vídeo.
Com diu el Vicent: “les residències sempre acaben bé o molt bé i els processos sempre són difícils”.
EN RESiDÈNCiA és un programa de l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona, ideat en cooperació amb l’Associació A Bao A Qu, que porta els creadors a treballar durant tot un curs a l’aula. Aquest treball, que conclou amb la presentació d’una peça, en aquest cas vinculada a la dansa i el moviment, posa en diàleg d’una manera intensa i significativa creació, educació i mediació.