Graner

› Residències

Presentació

 Soc ballarina i coreògrafa. He treballat amb diverses companyies nacionals i internacionals i soc professora certificada de Ioga Iyengar i estudiant del Grau d’Antropologia i Evolució humana a la universitat UOC. He treballat com a assistent artística de Gisele de Vienne i també com a intèrpret d’algunes de les seves creacions. Des del 2o12 m’interesso per la coreografia i indago en la relació cos-imatge-digitalitat-poder. La meva peça Like s, va ser sel·lecionada per la plataforma europea Aerowaves 2o18, va guanyar una menció especia l als “Premis ciutat de Barcelona 2o18”, el “Premi de la Crítica 2o18” i el “Premi DansaCat 2o2o”. Els meus últims treballs són Spiritual Boyfriends, estrenada al Festival Grec de Barcelona 2o2o i Futuralgia, una peça de grup comissionada per Unusual Symptoms del Dance Theater Bremen. 

http://www.nuriaguiu.com/

Núria Guiu forma part del programa de residències /mentories internacionals de l’Institut Ramon Llull.

 

Projectes en residència al Graner

Durant els meus 2 anys com artista associada al Graner m’agradaria desenvolupar diversos eixos/projectes:

  • Spiritual Boyfriends 2020: SB és una peça que treballa en torn a les relacions i estructures de poder i que pren com a base una recerca iconogràfica sobre la construcció històrica de les postures de Ioga així com material autobiogràfic en torn a les relacions afectives.
  • Creació amb la companyia Unusual Symptoms, resident al Theater Bremen.
  • Projecte educatiu Perifèria (amb Pau Millas).
  • Exorcisme Tik Tok (títol provisional). Peça de creació, que s’estrenarà al Mercat de les Flors (maig 2022)

"Spiritual Boyfriends" 2020

Sociologia, antropologia i moviment es combinen en un muntatge dedicat a la relació entre el cos i el poder, que parteix de les postures del ioga, una indústria poderosa que és, a la vegada, un símbol de l’espiritualitat dels nostres temps. Es tracta de saber com és que una pràctica especialment relacionada amb el món interior i espiritual ha acabat convertida en una gran indústria, i de quina manera, avui, les tecnologies digitals permeten continuar difonent aquesta pràctica que hibrida la cultura índia i disciplines físiques d’origen occidental. I és que la digitalització dels nostres temps té un paper destacat en la construcció dels nostres cossos i, especialment, en la construcció de la mirada que projectem sobre aquests. De la mateixa manera, influeix en el nostre imaginari privat en relació amb l’espiritualitat o amb les relacions amoroses que mantenim.

Direcció, coreografia i interpretació: Núria Guiu Sagarra
Acompanyament artístic: Esther Freixa, Sònia Gómez
Assessorament dramatúrgic: Lluc Ubach
Disseny de l’escenografia i assessorament de vestuari: Lola Belles
Foto i vídeo: Alice Brazzit
Disseny de llums: Joana Serra
Tècnic: Sergio Roca
Producció i mànager: Fani Benages
Agraïments: Claudia Mirambell, Alicia Kopf, Telemann Rec., Carles Decors, Claudia Brufau, Søren Evinson

Una coproducció de Grec 2020 Festival de Barcelona, La Briqueterie (París) i Núria Guiu Sagarra.
Aquest espectacle ha fet residències a la Sala Hiroshima (Barcelona), La Caldera Les Corts (Barcelona), Graner – Centre de creació de dansa i arts vives, Cra’p (Mollet del Vallès) i La Briqueterie (París).

Estrena el 22 de juliol dins el Festival Grec de Barcelona

Photo ©Alicia Kopf

Exorcisme Tik Tok, pràctica compartida

“Exorcisme Tik Tok” és una proposta de Núria Guiu, vinculada al projecte escènic que està iniciant i que veurà la llum al maig de 2022. En aquesta ocasió la Núria proposa 3 sessions d’1.30h (cadascuna) en les quals es convidarà als participants a una meditació guiada a través de la qual el cos serà posseït per imatges d’Internet; imatges que no busquen ser representades ni il·lustrades sinó ser experimentades, incorporades en un espai físic/col·lectiu/ritual a través d’afecte, sensibilitat, joc i el plaer de moure’ns. Es tracta de pensar la cultura visual no contra les imatges sinó des d’elles per tal d’inventar formes de desautomatització o despossessió col·lectiva d’estereotips* o estàndards que sovint operen a través de mecanismes vinculats a la nostra societat tecnocràtica, basada en l’eficiència dels cossos, el capital i el consum. Després de ser poseídxs per les imatges es tractarà d’exorcitzar-les, deixar que el “ens o imatge” surti del nostre cos o simplement es desbordi dels seus marcs per reinventar-se cap a un altre lloc fora de l’imaginable.

Els rituals sempre han permès una performativitat de la identitat, tot generant afectes, cohesió social i apoderament. En aquest projecte es fa un estudi concret de l’app Tik Tok com una forma de ritual, d’alliberament de pulsions virtualitzada, on d’una banda es generen resistències i reinvencions dels cànons i estètiques més normatives a el mateix temps que es reafirmen i s’homogeneïtzen imatges estereotipades que interactuen amb la nostra manera de pensar-nos i imaginar-nos. Aquesta pràctica és una invitació a la reflexió des del cos i des de les imatges per a establir noves mirades sobre les mateixes.

* Andrea Soto Calderón (2020), La performativitat de les imatges.


INFOS PRÀCTIQUES

  • 3 sessions de pràctica compartida amb Núria Guiu
  • Dimecres 7, dijous 8 i divendres 9 d’abril de 2021
  • De 18.30 a 20h
  • Adreçat a tot tipus de persones que tinguin interès en la temàtica i amb ganes d’experimentar a través del cos i el moviment.
  • Gratuït. Places reduïdes! Cal reservar enviant un mail a info@granerbcn.cat
  • Es recomana fer les 3 sessions però a no poder ser també es poden fer de forma independent (indica la teva disponibilitat al correu d’inscripció)

Nova creació 2022

Exorcisme Tik Tok (títol provisional)
Uuna continuació o desenvolupament dels solos anteriors creats entre el 2014 i el 2020; Portal, Likes i Spiritual Boyfriends. La relació entre cos i digitalitat ha estat un dels eixos més present en aquests últims treballs així com d’altres nocions que s’en deriven: Relació cos – imatge – poder. Materialitat i espiritualitat (o volatilitat). Nous rituals, pràctiques i/o comunitats virtuals.
La peça es centra en un fenòmen online molt concret per tal d’explorar com la volatilitat del núvol pot arribar a posseir els nostres cossos i donar forma a les nostres corporalitats i pensament. Té com a objectiu transposar els mecanismes i les eines coreogràfiques de l’aplicació Tik Tok del medi digital al medi físic tot qüestionant-se:

Com es materialitza l’Internet en els nostres cossos?

La performance descontextualitzarà l’espai virtual i individual de la pantalla transposant-lo a l’espai físic i col·lectiu de l’escenari. Serà interpretat per un grup de ballarinxs i/o performers que activaran un infinite scroll d’accions i moviments.

La peça ofereix resistència al ràpid desplaçament de l’escena artística al format digital (augmentat per la pandèmia Covid-19). Els mecanismes de la app utilitzats i operats per algoritmes es transformaran en un ull humà, en cossos sensibles que formaran part de la transposició d’un ritual virtual a una experiència física, extàtica, sensible i col·lectiva.

Diàlegs amb Graner

  • Funcions de”Likes” en el marc de Caixa d’Eines (febrer 2021) per a l’alumnat de 2n d’arts vives, 4t de cinema en curs i 4t de precussió i interculturalitat de l’Institut Montjuïc
  • Col·laboració en el dispositiu de Dianelis Diéguez “Casa Oracle”.
  • Obertura de procés en el marc del cicle d’arts vives Boombeta 21
  • Pràctica compartida amb els joves de l’Espai Química, artistes residents del Graner i altres comunitats afins a l’espai.
  • Participació en la comissió de seguiment febrer 2021