Sessió de proves del dispositiu pedagògic C.I.R.C.A. a càrrec d’Alba Rihe
C.I.R.C.A. (Comunitat Interactiva Rara Corporal i Activadora) d’Alba Rihe és un dispositiu pedagògic pensat a través de la gamificació i dels interessos dels seus jugadors, que explora la relació de pensament crític envers a la societat posant el cos al centre i activant el pensament corporal i situat.
El projecte C.I.R.C.A va formar part del programa d’educatius del Graner del curs 20-21, emmarcat dins Caixa d’Eines (un programa de l’ICUB, el Consorci d’Educació de Barcelona i Pla de Barris, present a 56 centres de la ciutat) i amb la mediació investigativa del col·lectiu artefactum. (més info https://granerbcn.cat/educatius/arxiu/) Anteriorment, el curs 19-20, Alba Rihe ja havia format part del programa d’educatius amb Planeta Cobalto, investigació germen de C.I.R.C.A.
El curs 2020-21 Alba Rihe va estar duent a terme un treball sostingut durant tot el curs amb el grup de 2n d’ESO de l’Institut Montjuïc del barri de La Marina, amb la complicitat de la docent de l’assignatura optativa d’arts vives Imma Solé. Una vegada acabat el curs es va fer palesa la necessitat de seguir investigant i desenvolupant C.I.R.C.A. i crear els materials físics oportuns perquè el joc fos una realitat palpable i se’n poguessin fer algunes unitats i que passin a formar part dels materials de l’Institut Montjuïc, per ser activades pel professorat o l’alumnat sense la presència de l’artista. En aquest camí investigatiu, C.I.R.C.A. ha seguit provant-se i desenvolupant-se durant el primer trimestre del curs 21-22 amb alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Domènech i Montaner del barri.
Com explicava la mateixa docent Imma Solé en la memòria d’educatius del Graner curs 20-21 “Haver apostat per fer un projecte a arts vives a partir de la gamificació ha fet palès que hi ha maneres alternatives a l’hora de transformar activitats educatives en experiències d’aprenentatge viscudes des del joc. Cal recordar que la motivació es considera un element clau de l’aprenentatge i que s’utilitza per captar l’atenció de les alumnes amb la finalitat que dediquin temps i esforços a certes activitats. Una classe que inclou el joc també inclou la diversió, i aquesta porta implícita la motivació. Que CIRCA quedi materialitzat em convida a utilitzar-lo amb la resta de l’institut i em faria molta il·lusió poder passar el joc a altres centres.” C.I.R.C.A. transita temàtiques com el qüestionament del lloc que ocupen a les nostres vides les pantalles, el paper de la imaginació, la construcció del jo i el coneixement corporal.
El Graner, en el marc del programa educatius Caixa d’Eines curs 21-22 ha recolzat aquesta fase final de creació del joc i també n’ha acollit aquesta sessió de proves amb un grup que va comptar amb la participació d’alumnes de l’Institut Montjuïc, de l’Institut Domènech i Montaner, diferents docents de secundària dels centres educatius del barri i els equips d’educatius de Mercat de les Flors-Graner.
Els projectes educatius de Graner s’emmarquen dins Caixa d’Eines. Programes de Cultura i Educació del Pla de Barris. Un programa de l’ICUB, el Consorci d’Educació de Barcelona i Pla de Barris.