Habitar el comú o formes de ser comunitat va ser una investigació de Dianelis Diéguez va iniciar el 2020 al Graner sobre la noció de comunitat que va explorar la potència de les relacions entre espai i context des del camp de sabers que ocupen les arts vives. En aquest sentit, no es va entendre l’espai només com un lloc físic, ni el context com un territori geogràfic. Un espai era i podia ser un cos, tant com un context podien ser les formes, l’àmbit o les temporalitats d’aquests cossos en un mapa, un pla, una ciutat o un barri. En el seu acostament al Graner, Habitar el comú va observar i comprendre. Va observar els relats que havien configurat i configuraven el Graner com a institució cultural situada en un territori artístic concret (el de la dansa i les arts vives) i en un lloc específic (Barcelona 2012-2020), i va cercar comprendre les paraules amb què aquests relats s’explicaven. Es va tractar d’una reflexió que va habitar el llenguatge com a deriva simbòlica del que el Graner construïa com a experiència i, específicament, com a comunitat.
L’objectiu d’aquest recorregut va ser construir una narrativa que desvetllés els relats del Graner en el seu espai més íntim (creadors, artistes i equips que hi treballaven en aquell moment i els que hi havien passat), així com en el seu espai més social (veïns, institucions, opinió pública, sector professional). L’anhel va ser transcendir l’experiència pròpia per observar quina experiència construïa el Graner com a idea de vincle, proximitat, espai públic o espai comú, més enllà del que significava com a institució. Podríem dir que va ser un exercici perquè el Graner es pogués mirar a si mateix des d’un lloc que el transcendís.
Com a investigació, Habitar el comú va donar lloc al dispositiu relacional La conversación infinita de las imágenes, que Graner va acompanyar durant els anys 2021-22. Abans de consolidar-se com a dispositiu, va tenir una fase de creació on Dianelis Diéguez va comptar amb la col·laboració de l’artista associada 2020-21 Núria Guiu, sota el títol de Casa Oracle.
- Casa Oracle fou un dispositiu relacional i lúdic que, a través d’un grup de cartes reunides , permetia recórrer l’experiència quotidiana i col·lectiva que es construeix mentre estem junts. Un dispositiu per activar la conversa entre creadores, residents i visitants-veïns del Graner.
- La infinita conversación de las imágenes és un dispositiu relacional que va néixer a partir d’Habitar el comú, investigació de Dianelis Diéguez en el mateix Graner i que ha continuat desenvolupant en altres contextos en col·laboració amb Vulnus. Associació d’Arts Vives i Recerca. Un dispositiu que proposa obrir una conversa al mateix temps que es practica. Un joc de composició d’imatges en què es re-creen partitures infinites d’un temps i espai concret del Graner. Tot depèn de la curiositat amb què transitem la memòria d’altres ulls, d’altres cossos. El joc tracta de descobrir espais de trobada, punts de contacte, moments on les coses, les persones i els llocs es toquen, es creuen. Perquè és en l’instant on aquest encreuament succeeix, que l’acte de parlar deixa de ser únic i comença a ser un acte comú. Va prendre forma en el marc del Boombeta 2021.
- Cartografia del contacte fou una acció puntual de pràctica del dispositiu La infinita conversación de las imágenes en el marc del Boombeta 2022 i enfocada a crear un punt de trobada entre convidades del barri del Graner, l’equip del centre i algunes artistes per reflexionar sobre el propi coneixement de l’equipament.
Llegir més
Llegir menys