Carmen Muñoz

Les meves amigues, o les persones que em veuen ballar des de l’afecte, diuen que sempre estic endollada. I sí, em motiva i em fascina la dansa en el seu sentit més artesanal. M’encanta pensar-la com un teixit o una xarxa, que sosté els cossos i els pensaments (que són una mateixa cosa), i fa que s’ampliï el coneixement. Si hagués de definir-me, diria que sóc intèrpret, creadora, docent i investigadora. Però crec que sóc, i que totes som, molt més que això. Em sento molt identificada amb tot el que té a veure amb el procés, amb l’experiència d’exposar-se a passar per aquí, recorrent els voltants de la qüestió dansada, i perseguint un pensament crític sobre la mateixa. No m’atrauen les certeses, i cada dia em recordo que estem aquí dansant sense la necessitat d’obtenir un producte o un resultat amb un valor mercantil. Prefereixo rondar.

M’atrauen les perifèries i els contorns. Entenc la pràctica com la meva manera de viure i tractar d’entendre què és el que està passant. M’interessa tot allò que no acaba d’encaixar en algun lloc. Em considero un cos híbrid, lliurat i rigorós amb una mirada oberta que surfeja entre la dansa i el flamenc, sense necessitat d’escollir. Estimo la dansa i estimo el flamenc, però necessito acostar-m’hi a través del context, d’aquesta manera trobo una lògica més propera i terrenal. Amb aquesta investigació, m’agradaria tocar un lloc més perifèric, i estar acompanyada per artistes que admiro profundament per la seva rigorositat i les seves maneres de fer: Esther Solé Alarcón i Derek Van den Bulcke.

www.carmenmunoz.net
@carmelamunoz__

Projecte en residència

Invocaciones boleras o la danza de los desp0seídos neix del desig d’investigar el llenguatge de l’escola bolera, una de les disciplines tradicionals que conté la dansa espanyola, en cossos de dansa actual. (El terme dansa actual es pren prestat de la dansa experimental de l’Argentina dels anys 60, amb l’interès de nomenar una pràctica dansada i contemporània que sigui experimental i experiencial, i que es qüestioni a si mateixa amb un desig de transformació).

Amb la mirada posada en aquest enfocament, aquest projecte pretén allunyar-se de la superfície establerta i “re-cercar” aquesta dansa en el més profund (o jondo) i en la seva relació amb el preflamenc i els balls boleros. Per a això, s’estableix com a detonant i punt de partida la figura de la mítica ballarina Carmencita Dauset. Tot això pretén ser travessat pel concepte d’invocació, una “crida en sol·licitud d’ajuda de manera formal o ritual” que ha acompanyat Carmen Muñoz en la seva investigació al llarg dels anys, declarant la seva voluntat d’aproximar-se a l’invisible, el misteri i l’innombrable que conté la dansa. Una investigació artística i performativa que posa la mirada i el focus en el propi cos, entenent-lo com un recipient de recipients que contenen matèries i experiències, memòries i arxius, polítiques i històries.

Arxiu residències Graner

  • 2024 · convocatòria pública Barcelona Crea – Fàbriques de Creació 2024 – Invocaciones boleras o la danza de los desposeídos
  • 2023 · convocatòria pública · Invocation