Transitioteen
Aquest projecte vol a acostar els estudis i polítiques transfeministes als instituts de segon cicle. ¿Què li passa a un cos transgènere quan entra a l’Institut? A partir d’aquesta pregunta articulem una sèrie de sessions artístiques on analitzem els espais, protocols, performativitats i coreografies del Centre Educatiu des d’una perspectiva de gènere.
A l’IES Lluís Domènech i Montaner el projecte TRANSITIOTEEN acosta les pràctiques transfeministes als instituts, des d’un punt de vista performatiu, vivencial i crític. Des de l’enfocament en els processos de transició durant l’adolescència, la Sara i la Lin donen resposta a la falta de formació en teoria queer i de gènere transinclusiu a l’institut. La pràctica pedagògica se centra en l’experiència vivencial i sensible de les adolescents tant dins com fora l’institut: posant en relleu les seves emocions, preguntes, rebuigs, amb pràctiques artístiques vinculades al cos i la coreografia. Aquesta matèria de treball, el que son per elles mateixes, així com les reconeixement de ‘L’ALTRE’, comporta construir juntes un relat, desplaçar la pròpia mirada sobre el món i qüestionar el que sempre s’ha acceptat com a normalitat. L’objectiu és revisar l’espai-edifici de l’institut des d’un punt de vista trans: Què necessita cambiar l’institut per fer-lo un espai més amable cap a les corporalitats trans?
Sara Manubens: Artista, coreògrafa i travesti a Barcelona. Màster en Pràctica Escènica i Cultura Visual (Museu Reina Sofia, grup ARTEA). El seu treball es mou entre el site-specific, la performance i la dansa i se centra en la trans-corporalitat i el seu impacte en la realitat. Pren la pràctica i identitat travesti des d’una mirada crítica i experimental. Desenvolupa els seus propis projectes d’investigació des de 2015.
Dissenya i executa projectes educatius a programes institucionals i escoles públiques, entre ells DRAG KIDS (2020) o TEEN HORROR (2023). Treballa com performer amb Cuqui Jerez, Aimar Pérez Galí, Idoia Zabaleta. Escriu ressenyes crítiques sobre dansa i performance al Blog del Mercat de les Flors.
Docent de referència: Ada Vázquez
El programa d’educatius del Graner s’emmarca dins el programa Caixa d’Eines, impulsat pel Pla de Barris de Barcelona, que consisteix en la introducció de pràctiques artístiques dins el currículum escolar amb l’objectiu de reduir les desigualtats entre els barris de la ciutat.