El cos de treball A quatre potes de nyamnyam abarca del 2016 al 2022, desplegant-se al Graner de 2019 a 2021. Es va iniciar com un dispositiu de trobada, que creava un “context” en què les persones es reunien per participar en una activitat compartida. El punt de partida va ser dissenyar-lo amb les persones del context (dependint del seu ús) i construir-lo conjuntament amb materials locals, pensant en això no només com un procediment, sinó com una oportunitat per crear vincles. Es tractava d’un projecte que va néixer al voltant de la noció de taula com a dispositiu, context i espai d’acció – disrupció.
A l’abril de 2019, el projecte va prendre format escènic, estant en residència i mostra al Duncan Dance Research Center d’Atenes, en el context de ZOOM IN!, sensing the world through the minor, organitzat en col·laboració amb l’EDN (European Dancehouse Network). Ja com a treball escènic, A quatre potes es va activar de nou al Graner, centre de creació de dansa i arts vives. Es va tractar d’un projecte de recerca biennal (2019-2020) que va posar la peça en relació amb el Barri de la Marina de Barcelona, on es trobava aquesta fàbrica de creació. La peça resultant, Darrere de la muntanya, es va estrenar a l’octubre de 2020 a CIUTAT OBERTA, Biennal de Pensament, dins de les jornades sobre art, territori i comunitat. Al juliol de 2021 es va presentar en el marc del cicle d’accions artístiques de La Marina Boombeta – Festival GREC de Barcelona.
A quatre potes qüestionava nocions preestablertes als territoris del teatre o de l’expositiu en el pla formal (seguint la línia del treball del col·lectiu exposat anteriorment), i activava en el pla conceptual idees com l’artesania entesa d’una manera expandida, el gest com a (micro)acció política, la retroalimentació que posava en circulació lògiques pròximes a l’ecologia, i l’exploració dels imaginaris socials com a aliment per al pensament i la pràctica contemporània.
Durant el procés de residència, el projecte “A quatre potes” va formar part del Casal d’Estiu de TMDC d’autosuficiència compartida, com a taller del 24 al 26 de juliol de 2020. En aquesta ocasió, nyamnyam va tornar a col·laborar amb Pedro Pineda i va fer avançar el projecte, ja no en forma de taula, sinó de diversos bancs: un sistema constructiu que creava situacions performatives i conformava una peça de teatre que activava idees ressonants durant tot el projecte, com l’artesania entesa d’una manera expandida, el gest com a (micro) acció política, la retroalimentació que posava en circulació lògiques pròximes a l’ecologia i l’exploració dels imaginaris socials com a aliment per al pensament i la pràctica contemporània.
“Quan vam començar a treballar al Graner en aquesta proposta vinculada al barri, vam conèixer l’Imma, mestra de l’INS Montjuïc. Amb ella i diverses famílies, vam caminar pel barri, l’escoltàrem, ens vam asseure als bancs que hi havia i vam imaginar on n’hi podria haver d’altres; vam llegir Candel, ¡Carne de barrio!; vam aprendre a picar per buleries; vam descobrir que la zona franca era un gran passeig arbrat que arribava fins a la platja, on et podies banyar; vam escoltar aquells que ja no hi eren i vam visualitzar tot el que s’havia desplaçat. Vam passar l’estona als peus de la muntanya i vam acabar construint vint-i-quatre bancs junts com a antesala de la peça escènica. I tot això, acompanyats per la Dianelis, que ens va ajudar a no deixar de fer-nos preguntes; amb el Pedro, amb qui vam dissenyar, realitzar i posar en circulació els bancs; amb el Salva, que ens va acompanyar a posar-hi el cos; i amb l’Anna Rovira, que ens va donar la llum.”
Amb la participació de: Mario Gonzalez, Tamara Gonzalez, José Lorenzo Giménez, Natalia Giménez, José Giménez, Noemi Cuestas, Àlex Gil, Jana Gil, Luisa Montero, Chele Santiago, Teresa Mancebo, Victor Peña, Pablo Marinh, Lucia Gomez, Irene Anglada, Matt Robinson, Bea Zuazu, Jorge Centurion, Daniel Tahmaz, José Penido, Alejandro González i Òscar Agüera. Bateria: Quique Malla Disseny de llums: Anna Rovira
Un projecte de nyamnyam (Ariadna Rodriguez i Iñaki Alvarez) creat en vinculació amb el Graner, fàbrica de creació i en col·laboració amb Dianelis Diéguez, Imma Solé, Pedro Pineda (TMDC) i Salva Sanchís. Aquesta peça ha rebut el suport de l’OSIC – Generalitat de Catalunya.
Read more
Read less