#FF90 és un projecte de suport a la creació impulsat pel Graner, iniciat el 2019. Un laboratori de trobada d’artistes d’una mateixa generació (els 90) per compartir un espai-temps juntes, pensar-lo juntes, transitar-lo juntes i practicar-lo juntes, amb diferents permeabilitats i moments de diàleg amb altres artistes d’altres generacions i contextos d’obertura.
En la seva edició 2020 el projecte va cedir espais del Graner a les diferents artistes que en formaven part i va propiciar un marc de treball autogestionat pel grup que va dur-se a terme en el marc del Festival Grec 2020.
Durant cinc dies de juliol, el grup FF90 van conviure reunides compartint i posant en diàleg les seves pràctiques, menjars i metodologies. Van conversar (potser) sobre els treballs, els procediments: parlar/fer res en concret per poder parlar/fer totes les coses. Van anar fent per la sala d’assaig, la terrassa, fent un passeig o cuinant una recepta improvisada. Un espai d’intimitat, però a la vegada amb les finestres obertes, deixa que les paraules i les coses es fuguin i siguin a més a més, moltes altres coses. Aquesta re-trobada a estones oberta, també curosa, fou un moment de conversa i d’encarnació de l’expansió de les pràctiques escèniques contemporànies.
La trobada FF90 en el marc del Festival Grec va indagar de manera col·lectiva i a partir de pràctiques compartides al voltant del concepte EXPANDIT en el context actual de les arts vives.
Així, durant els dies de la trobada se va anar creant un GLOSSARI sobre la pràctica expandida en les arts vives de manera col·lectiva, diversa i múltiple, que proposa termes que ens permeten apropar-nos a les pràctiques dels i les altres. Ja el teniu disponible en aquesta mateixa entrada del web.
Per activar la trobada i aquest glossari es va començar amb una conversa a dues veus: una veu des del pensament i el comissariat – Paula Caspão – i una altra des de la creació escénica i la gestió – Tamara Cubas, que van oferir un espectre ampli i suggerent com a disparador de tot el que va succeir els dies següents. Una conversa virtual oberta a través de la plataforma ZOOM.
Aquesta trobada va comptar amb la participació de: Nico Jongen, Xavier Manubens, Pere Jou, Aurora Bauzà, Nacho de Antonio, Alejandro Curiel, Raquel Klein, Juan David Galindo, Lautaro Reyes, Ana Barroso, Javier Guerrero, Eulàlia Bergadà, Joaquín Collado, Lara Brown, Julián Pacomio i l’acompanyament de Dianelis Diéguez.
Per iniciar la trobada es va programar una videoconversa el dimecres 22 de juliol de 2020 entre Paula Caspao i Tamara Cubas sobre el concepte expandit.
Tamara Cubas, coreògrafa, artista visual i gestora cultural uruguaia. És codirectora artística del col·lectiu Perro Rabioso, amb el qual ha desenvolupat diferents projectes culturals relacionats amb la difusió, formació i producció artística com el FIVU, Festival Internacional de Videodansa d’Uruguai i la Videoteca a Montevideo. Els darrers anys s’ha enfocat en la creació amb Perro Rabioso, amb obres escèniques com la ‘Trilogía Antropofágica’, ‘Multitud’ o ‘Puto Gallo Conquistador’. Les seves temàtiques recurrents són la Memòria, el Poder, allò Polític, l’Altre i el Col·lectiu, a través de diferents formats.
Paula Caspão és creadora de ficcions, afincada entre París i Lisboa, després d’haver treballat extensament en maneres de (des) coneixement i d’haver viscut a la cruïlla dels estudis de performance, coreografia expandida, literatura i ciències. Per emfatitzar les formes de vida / mort implicades en qualsevol circumstància d’investigació i / o composició artística, va descriure T-Fi Cabinet (al voltant de 2012), un camp de treball no institucional dedicat a tot tipus de vincles entre teoria i ficció, des dels més obvis i comprensibles fins als més subrepticis i furtius.
El seu treball actual aborda les pràctiques específiques i el treball (im) material que constitueixen la creació del Museu, l’Arxiu i la Història. És autora de Relations On Paper (2013) i ha editat The Page As a Dancing Site (2014) i Pièces ASSEMBLEES (2017).
Pel que fa a la vida institucional, Paula és investigadora i professora convidada a la Universitat de Lisboa (FLUL), Centre d’Estudis de Teatre (CET), i investigadora associada a l’Institut d’Història Contemporània (IHC), Nova Universitat de Lisboa (UNL). Té un doctorat en Filosofia (epistemologia i estètica) per la Universitat de París-10, i ha estat investigadora visitant en el departament de Performance Studies, Tisch School of the Arts, New York University (2018).
Del 22 al 26 de juliol pràctiques compartides i creuades d’Eulàlia Bergadà, Javier Guerrero, Ignacio de Antonio Antón i Julián Pacomio, Raquel Klein i Xavier Manubens, Pere Jou i Aurora Bauzà i Juan David Galindo (activitats a porta tancada per als creadors FF90 i convidats)